Mallikohtaista yleiskeskustelua kevytmoottoripyöriin liittyen, ei tekniikkakeskustelua!

Alueen säännöt

Ei tekniikkaan liittyvää keskustelua tälle alueelle!

Tekniikalle on oma alueensa.

Re: Honda Shadow

20.8.2012 19:40

Kyllä se voi heittää 10 kovissa nopeuksissa ja 0 tai melkein 0 kaupungissa, mittarivirhe kasvaa prosentuaalisesti nopeuden kasvaessa.

Re: Honda Shadow

20.8.2012 20:18

Prätkä jätkä kirjoitti:Kyllä se voi heittää 10 kovissa nopeuksissa ja 0 tai melkein 0 kaupungissa, mittarivirhe kasvaa prosentuaalisesti nopeuden kasvaessa.


Tuon tiesinkin, mutta kaveri ajo edellä n. 90 km/h ja oma mittari näytti n. 100 km/h, sitten se hiljentämisen jälkeen nosti nopeuden sinne satasen kieppeille ja itellä nous myös vaan sinne satasen hujakoille.

Re: Honda Shadow

21.8.2012 14:41

Minkkan kirjoitti:Kertokaapa viisaammat ihmiset, voiko tuo shadow'n mittari alkaa kertoilemaan omiansa. Välillä tuntuu, että heittoa olisi ~10 km/h ja välillä taas lähemmäs nolla. Onko tämmöinen ihmetys omassa päässä (selkeää todistusta tästä ei ole, vertailu kaverin Hyosungin mekaaniseen mittarin nopeuksiin, jossa heittoa ei juuri ole), vai onko se ehkä mahdollista? Tyrmätkää tämä, jos se kuulostaa aivan hullulta!!


Niinnoh, Shadowssahan nopeusmittari laskee "tietonsa" vaihteistosta ratasakselin pyörimisnopeudesta. Näyttö on tehtaalla kalibroitu aika optimistiseks, eli ainakin itellä TomTomin GPS-vauhtiin nähden virhe on hieman vajaan 10% luokkaa, ts. 50=46 "aitoa", 110 pitäis antaa jotain hitusen päälle 100, eli virhe kasvaa suht lineaarisesti vauhdin suhteessa kuten loogista onkin. Huippujen osaltahan Varjossa tuntuu olevan hyviä ja huonoja päiviä (jotka tosin johtuu lopulta ihan järkevistä syistä, mm. tuskin havaittava myötämäki tai myötätuulen vire ni kone ottaa ylikierroksia - ts. yli nimellistehon 11.000/min kierrosluvun- tai toisinpäin).

Kalibrointiin on saatavilla tarvikesatsi Speedo Healerilta (on joskus saanu Suomestakin, ja saksalaissaitin hinta oli muistaakseni 79€... linkki taitaa löytyä Wikistä). Voihan olla, että jokin hapettuma tmv. kontaktihäiriö antaa sulle tollasen vaihtelevan virheen teknisistä syistä, ei siis pelkästään havaintovirhe. Ainahan se A1:n tosinopeus tuppaa oleen liian vähän ;)

Re: Honda Shadow

21.8.2012 20:25

Galtsussa hauska Saskanreissun aikana Ruotsin Ystadissa räpsästy kuva skootterirouvan asianmukaisesti puetusta koirasta ;)

Re: Honda Shadow

8.9.2012 23:17

Tinttaralla kirjoitti:Ajelen VT750llä, vm. -98 ja kyydissäni istuu 8-vuotias poikani. Olen ajetellut vaihtaa takana olevat jalkatapit astinlaudoiksi.
Jonkun tunnin olen jo netissä surffaamisen käyttänyt asian tiimoilta, mutta helpostusta ainakaan vielä en ole saanut.


Tässä kun vihdoin aloin tarkastaa/päivitellä Shadow-Wikin linkkejä tuli esiin saksalaisen BURCHARD`in edustamat Tech Glide-astinlaudat. Jos asia ei vielä ratkennut niin listassa löytyis VT750:lle malleja. On vähän arvokkaampaa tavaraa, mutta eipä sitten (toivottavasti) lonksuile ajaessa...

http://www.motorrad-burchard.de/pages/p ... tech_glide

E: Kävin nyt Wiki-tekstin ja luettelon linkit läpi. Joitain tarvi vaan fiksailla, pari on menetetty. Hondan CMS ei löytyny enää Veteraanimp-kerhon listalta, mut haitanneeko tuo. Kaasareista löyty VMPK:n kautta yleisiä toimintaperiaatteita selventävä englanninkielinen pdf minkä kopsasin tutkittavaks (Hondan logo, mutta ei näytä tehtaan teokselta), en vielä laittanu linkkiä esiin.

Re: Honda Shadow

18.9.2012 8:48

Jos nostais...

Etusivulta äkkäsin, että pe 21.9. olis Loimaalla mopo+kevarimiitti. Ei nyt maailman tai Suomenkaan keskeisin paikka, mutta jos ny jotain Shadow-miittiä yrittäis niin se on Turun ja Helsingin about puolivälissä. Ainakin ite katson kyl sään mukaan, ei viitis ehdoin tahdoin kastua läpimäräks ja hankkia flunssaa. Onko kannatusta?

E: Jaa, no eihän Loimaasta ole kalenterimaininnan lisäks sitten muualla halaistua sanaa, joten taitaa se olla sitte fo`gettaboutit...

Re: Honda Shadow

19.9.2012 19:55

Nyt on alkanut takalamppu vähän reistailemaan. Se ei mene päälle kun virran laittaa päälle.

Virtaa siihen kuitenkin tulee ainakin sen verran, että jalkajarrua painettaessa jarruvalo syttyy (sekään ei aluksi toiminut, koska jarruvalon kytkin oli vähän huonossa asennossa). Etujarrun kytkin sen sijaan oli rikki - jotain karstaa kertynyt sisälle niin paljon, ettei virta kulkenut. Putsailin sitä sen verran, että sähkömittarin kanssa se kyllä toimi, mutta valo ei kuitenkaan syttynyt, kun sen asensi takaisin mopoon kiinni.

Löytyisiköhän sähkökaavioita jostain, että näkisi mistä vikaa kannattaa lähteä metsästämään? Eli kaksi ongelmaa: takavalo ja etujarruvalokytkin (tosin en ole vielä sähkömittarin kanssa katsonut mitä se sanoo nyt, kun korjattu kytkin on kiinni mopossa, saattaa olla, että se pitäisi vaihtaa uuteen).

Yhden sulakkeenkin onnistuin jo polttamaan, kun etsiskelin vikaa...

Re: Honda Shadow

19.9.2012 20:22

Tossa olis sähkökaavio, resoluution pitäis olla tapissa mut aika epäselväks kuva jäi:

http://i38.servimg.com/u/f38/17/48/07/07/vt125c10.jpg

Haynesin selkeämmän kaavion skannaus ei nyt onnistu. Voi olla vaan hapettumia, lasikupuhan jää helpoisti istumaan huonosti Varjon takalyhtyyn, et jospa karstojen puhdistus ja CRC auttais?

Ai joo, lauantaina olis SMOTOn rotestiajo Hernesaaresta Eduskuntatalolle prätkien vuosikatsastusta vastaan, lähtö Copterlinen kentän lähistöltä Hernematalankatu 3 katsastusasemalta. Olikohan joskus 11 aikaan, täytyy varmistaa. Tattarisuolla olis iltapäivällä miitti, täytyy katsoa viittiskö jatkaa ajelua sinne töllistelemään.

Re: Honda Shadow

22.9.2012 22:24

No rotestiletkassa tuli sitten ajettua. Harrikoita, Vihtoreita, Bemareita, Boss Hossikin (siis rohjake Jenkki-V8:lla) näkyi olleen mukana, V2-jylyn seasta se ei kuulunu, pois lähtiessä vaan näin. Oliko muutama kevari eksyny 2-300 pyörän joukkoon. Pari naismotoristia siin ohikulkiessa hymyillen katselee Varjoa, "vui, hellalettat miten pieni!" (ku vieressä seisoo HD Road King ni mikä tahansa rätkä näyttäis pieneltä). Täytyy ny toivoa, että Brysselin EU-höppänöiden aivotukset saatais kumottua eli motoristin ei jatkossakaan tarttis alkaa kantaa setelirahaa katsastustoimistolle vuosittain.

Virittelin tossa joutessani ("tipaton syyskuu"-rojekti) Wikin voblaus-juttua vähän. Shadowssahan noita ajettavuuden pikku suttuja ilmenee mul edelleen, mut 2012 en viitsiny vielä alkaa alustan pieniin paranteluihin (mul on siis asennusvalmiina odottamassa vaihtosvingi neulalaakereilla orggis muovipuslien sijaan, Hagonin iskarit joissa on myös vaimennus säädettävissä... keulakin kaipais perushuollon eli ainakin uudet öljyt, ehkä jousetkin). Ei ollu pelkkää laiskuutta vaan kilometrit on jääny aika vähiin ja molemmat BS-renkaat joiden luulin sulavan alle jo keväällä onkin riittäny koko kauden. Aika turhaa viritellä noit alustajuttuja jos alla on kulahtaneet lisut...

Re: Honda Shadow

9.10.2012 16:57

hei
olen uusi shadown omistaja ja tarttisin vähän ohjeita että mitä kyseiselle pyörälle täytyy tehdä ennen talvea(joutuu viettämään talven kylmässä tallissa)?
-ei varmaankaan kannata käyttää talvella?
-akun otan pois paikaltaan

Re: Honda Shadow

9.10.2012 20:31

Kunnollinen pesu ja vahaus, joku vanha peitto/matto päälle, akku irti ja latailet kerran kuussa, renkaat ilmaan tai ainakin 1-bar kovemmat paineet jos ei ilmaan nosto onnistu, uudet öljyt ja jäähynesteet koneeseen ja sillä hyvä sitten.

Tietysti vaijereita voi voidella yms. pikku-hifistelyjä voi tehdä joka ei oo ollenkaan pahitteeksi.

Re: Honda Shadow

9.10.2012 23:56

Tervetuloo ;) Turun suunnallehan näyttää syntyvän hyvä Shadow-keskittymä?! Prätkäjätkä tos näemmä ehti jo edelle, tässä sitten pidempi jorina:

Öljynvaihto aina syksyisin, syystä että koneeseen jäis talvikauden yli tuoreet öljyt. Jäähdytys- ja jarrunesteet jää vanhoissa pyörissä usein vaihtamatta (2v vaihtoväli) joten senkin voi tehdä alta pois kun vielä on plussakelit. Jos ei ole aihetta vaihtaa niin ainakin pakkasenkesto pitäis mitata (nythän on uhkailtu kovaa pakkastalvea koska P-Atlantin ja Jäämeren vedenlämpö on ollu normaalia korkeampi). Jäähdytysnesteen vaihto on selostettu Wikin Shadow-jorinassa, jarrunesteetkin voi vaihtaa eri tyyleillä itse. Jos et halua tehdä/opetella huoltohommia itse niin anna korjaamon tehdä ne, mieluiten nyt syksyllä ettet joudu kevätruuhkaan = pyörä on valmis kevätbaanoille juuri silloin kun sinä ite haluat.

Katsoisin kulutusosien kunnon. Jos on jotain (ketju, renkaat, jarrupalat) mikä alkaa olla finaalissa voi kauppiaalta yrittää tingata osat hyvään syyshintaan. Jos tarvii uutta ketjua niin älä sekaannu halpaan perusskeidaan, kannattavin rahallisesti ja hoidon vähentymisenä on laadukas 520 O- tai X-rengasketju. Syksyisin paremman saa ehkä lähes samaan hintaan mitä halpis maksais keväällä (jotain 20-30 täppää alennusta?): jos ehkä joudutkin satsaamaan parikymppiä lisää ni kesä 2013 sujuu sitten iloisemmissa merkeissä. Gummit sulaa karheella kevätasfaltilla normaalia nopeammin ja jos joudut pakkovaihtoon ni kauppias osaa ottaa kevätasiakkaalta fyffet pois, eli jos kuvioo alkaa olla ~2mm vaihtaisin kumin jo syksyllä. Renkaanvaihto TSI-työnä on hiukan hankala mutta Wikissä on ohjetta. Jarrupalat/-kengät vaihtuu samalla jos tarvii. Tsekkaa jarrulevyn paksuus, etujarru on Shadown pääjarru (70% jarrutehosta) eli sen on oltava timmissä.

Akku kannattaa tosiaan ottaa irti jos säilytystila on kylmä, ja talven aikana ylläpitoladata jos siihen on sopiva laturi. Jos seuranta osoittaa et akku alkaa olla finaalissa vois suosiolla uusia sen, ja IMO halpa Biltema ajaa asian ihan siinä missä kallis YUASA tmv. Harjaa navat+kengät keväällä kiiltäviks, ja suojaa ne akun kiinnittämisen jälkeen vaseliinilla. Bensat meinasin ainakin ite tässä vielä ajaa loppuun ja katsoa bensahanan sihdin kunnon. Tankin voi sitten säilytyksen ajaks täyttää piripintaan jotta gason hapettuminen ja tankin ruostuminen olis minimissään, ja hana suljettuna laskea kaasarikuvut tyhjiks. Talven yli seisseellä tärpättibensalla kone käynnistyy huonosti (lämpimässä yhteistallissa itelläni ei tosin ole lyhyiden 3-4kk taukojen jälkeen ollu ongelmia, vaikken ole viitsiny siellä suljetussa kellaritilassa alkaa syksyisin tyhjentää kaasareita). Jos haluat olla ahkera niin ota mittaripaneeli irti ja km/trippi-vaihtonäppylä esiin, suihkaus WD-40/CRC:tä pitää sen kunnossa tai voi herättää näppylän jopa taas toimimaan. On yleinen vanhuusvika Varjossa et vaihtonappi on "just dead".

"Hifistelyt" on Shadowssa itse asiassa tärkeet jos haluat säilyttää sen näyttävässä kunnossa. Pyörä pitää pestä jotta kertyneet syövyttävät liat sais pois (eiköhän se teiden suolaus ala kohtapuolin). Maalipinnat kaipaa vahausta (halpa perusvaha riittää, pääasia että sitä on), kromit ja pinttyneet liat (mm. ylä- ja alakolmio, siirtosarjan levyt) on syytä hinkata puhtaiks pintaruosteesta ja plakista kliinerivahalla (vaha missä on hiovaa ainesta mukana), et saa niitä enää pois jos ne pureutuu kunnolla pintoihin. Jos intoa riittää niin vanteet/pinnat myös käsittelyyn, ne vaikuttaa pyörän ilmeeseen. Etupytyn pakokäyrän jms. missä on kiinni palanutta likaa tai jo sitkeempää ruostetta voi saada suht puhtaaks PataPata:lla - mutta ole varovainen, ts. tyynyjen saippuointi ei saa heiketä jos haluat välttää naarmuja. Tarakassa ym. kromitarvikeosissa kromi on usein pirun ohutta, eli helppo hinkata pilalle. Nahkaosiin voi levittää ohuelti nahkarasvaa jos on, ja jos on nahkainen tankkipanta se kannattaa ottaa irti kuivumaan - kosteana muhiessaan se pilaa allaolevan maalipinnan. Runkoputket voi pyyhkäistä CRC:llä (tmv.) kostutetulla liinalla jolloin öljykerros leviää kiveniskemiin ym. mitkä voivat alkaa ruostua. Työn aikana voi siellä täällä tulla vastaan pikkufiksailua kaipaavia juttuja: esmes vaijerit voi kaivata voitelua jos kytkin/kaasu toimii jo vähän kankeasti, tollasia pikkujuttuja on helppo nakerrella kuntoon kevääks. Jos säilytystila on altis kosteudelle (lämpötila vaihtelee) harkitsisin laajempaa kevyttä suojavoitelua (ei kumi-/muovi-/nahka-/keinonahkaosiin) - levitä liinalla/pyyhkeellä ja vain hankalimmat nurkat suihkuttamalla, pyörää ei tarvi uittaa eikä kallista ainetta tärvätä. Renkaiden kylkiin voi levittää silikonia kans ohuelti, jos sellaista sattuu olemaan himassa, erikseen en ostaisi. Peittäminen on hyvä idea (vuotovesi, pöly), mutta ilman täytyy päästä kiertämään. Jos säilytyspaikan yläpuolella on irtokamaa mikä saattaa tippua pyörän päälle vois väsätä jonkunlaisen suojan ainakin tankin päälle (8-tuumaisia mopon vanhoja renkaita ja matto päälle esimerkiks).

Hyvä tietää on, että jotkut Shadowt voivat kaatua sivutuelta talven aikana, esimerkiks on painoa päällä tai jousitus painunut ja/tai takarengas pääsee tyhjentymään, eli pyörä kannattais parkkeerata oikea (jarrupuoli) seinää tmv. vasten mihin se voi nojata jos huonosti käy. Talvisäilärin ajan rengaspaineista on eri koulukuntia. PJ:n suosittamaan +1 bar ylipaineeseen asti en menis koska kustomirenkaiden runko on mukavuuspainotteisesti pehmeämpi ku urheilupyörien matalaprofiilisten koppuroiden, eli voi venyä tarpeettomasti. Renkaan tihkuvuoto on 0-0,2 bar/kk (venttiileihin tiiviit metallikorkit), vakiopaineista 2,0 e/t pitäis keväällä olla 1,5-1,8 bar tallessa, eli normaali vuoto on aika mitätöntä. Oma kokemus on ollu, että vakiopaine tai parin kympän lisä on riittäny. Keväällä käyttöön otettaessa lyhyt rauhallinen ajo hieman alipaineisena huoltoasemalle ei haittaa, kunhan rengas ei ole näkyvästi lintassa. Rengas mikä tyhjenee talven aikana reilusti/täysin on viallinen ja paras ottaa auki ennenku se puhkeaa ajossa. Pahvi- tmv. eristettä renkaiden alla tai niiden nostamista irti maasta en ole Shadowssa kokenu tarpeelliseks.

Pyörää ei kannata käytellä talven aikana. Se on kivaa fiilistelyä, mut vahingollista koska kone ei saavuta täyttä käyntilämpöä (palokaasu/vesihöyry-yhdistelmä ruostuttaa putkea sisäpuolelle KAIKISSA nelareissa, myös autoissa, öljyn sekaan joutunu bensa ei ehdi haihtua). Jos tila on erittäin kostea voit ottaa tulpat irti, laittaa pikkuriikkisen 2T-öljyä sylintereihin (hyvin vähän: palotilat on erittäin ahtaat), pyöräyttää konetta tulpat edelleen irti (ja massaa vasten) jotta öljy levittyy kunnolla, sitten tulpat takaisin kii. Tämä, jotta välttäisit männänrenkaiden kiinni ruostumisen. Öljyksi tosiaan keväällä nopeasti pois palavaa 2T-öljyä eikä moottoriöljyä. Tällainen on mun mielestä tosin näkökohta vain extreme-säilytysoloissa tai jos tauko on pidempi.

Jotkut prätkäliikkeet tarjoaa lämmintä talvisäilytystä ihan asialliseen hintaan, eli sellaistakin vois harkita. Pyörä pysyy lämpimässä suojassa vähemmällä vaivalla hienossa kunnossa, ja liike hoitaa akkujumpan, pesut sekä vastaa jos jotain vahinkoa sattuis. Vakuutusyhtiöillä (esimerkkinä) voi olla P-halleja joista saattaa halvalla löytyä nurkkapaikkoja (hukkaneliöitä, mieluiten tila missä säilytetään muitakin harrasteajoneuvoja), prätkäklubien tallipaikat on kyl aika varmuudella menny jo ajat sitten. Tosin harvassa paikassa voi (tai saa!) suoritella remontteja talven aikana.

Edit: pikku fiksailua
Viimeksi muokannut mustavi päivämäärä 12.10.2012 1:07, muokattu yhteensä 1 kerran

Re: Honda Shadow

10.10.2012 18:04

mites toi jos vaitaa öljyt ennen talvea täytyykö ne vaihtaa keväällä uudestaan? vai voiko ajaa samoilla öljyillä kesällä?

mun ei varmaankaan kannata vahata varjoa koska on menossa maalaukseen (edellinen omistaja on kaatanut pyörän)

Re: Honda Shadow

10.10.2012 19:24

Syksyllä vaihdetut öljyt kelpaa normi 12.000km - tai ens syksyyn. Maalaamon kaveri päästäis ärräpäitä jos sä vahaat maalattavan pinnan. Erityisesti kestovahat kuuluu olevan pirullisia saada pois. Eli älä ;)

Re: Honda Shadow

22.10.2012 0:27

Jos Virago/Dragu-väki eksyy Shadow-topikkia lukemaan niin oon ajokauden päättymisestä turhautuneena riehunu Tietopankin puolella mm. jutun tynkää näistä kirjoittelemassa, netistä pikapikaa kerätyn tiedon varassa. Asiantuntevammat sais jatkaa vaik virittelystä, tyypillisistä pulmista jne. ni sais kustomitkin kattavammin esille tonne Wikiin.

Mun puolesta (edith) topikin nimenkin sais vaihtaa yleismuotoiseks, vaik "Kustom Kafé". Näin syystä, että vaikka kustomistien rivit harvenee pyörät on yleensä erittäin pitkä-ikäisiä ja mahdolliset murheet on aika samantyyppisiä. Sais vähän ehkä enemmän trafiikkia aikaiseks? Mielipiteitä?