Mallikohtaista yleiskeskustelua kevytmoottoripyöriin liittyen, ei tekniikkakeskustelua!

Alueen säännöt

Ei tekniikkaan liittyvää keskustelua tälle alueelle!

Tekniikalle on oma alueensa.

3.2.2010 16:24

250cc 2-tahti näyttää Escalatorilla olevan..

4.2.2010 19:34

Mitäs mieltä ootte -99 vuoden tm cross 125, vempeleestä. Onko tyyppivikoja? Minkä sorttista tasoo nää temmit on laadultaan verrattuna esim. Honda cr, Yamaha yz... Eli motocrossia alottelemassa, ja onko ihan sopiva pyörä aloittelijalle.

4.2.2010 19:50

Ihan samaa maata muitten kisacrossien kanssa.
Kannattaa miettiä oikeasti ostaako vähän vanhempaa mallia kun nämä tahtovat levitä...
Paitsi jos on hyvin huollettu mopo.

5.2.2010 0:28

ite suosittelisin kyl jotai muuta merkkii iha varaosien kannalta

5.2.2010 12:11

Kyllä tähän varaosia hyvin saa.

5.2.2010 14:11

Samis* kirjoitti:Kyllä tähän varaosia hyvin saa.
Nii, kyllähän niitä varaosia lähes joka merkkiin saa, mutta se onki eriasia että mistä, mitä maksaa ja kuinka kauvan siinä kestää.

5.2.2010 14:21

Krg kirjoitti:Pitääkö aina nussia pilkkua?

poika ei taida tietää miten tärkeä tuo oikea momentti on varsinkin polttomoottorin kansissa? Kato, kun pytyn pinnapultit venyy iha lillasti kuumuudessa ja jos ne on sitte viturallaa kiristetty mutterit, ni tiivisteet poksahtelee ;)

5.2.2010 16:37

kas kummaa kun pappa ei ole levinnyt vaikka vedin rannetuntumalla?
loppu nyt OT

5.2.2010 16:50

Krg kirjoitti:kas kummaa kun pappa ei ole levinnyt vaikka vedin rannetuntumalla?
loppu nyt OT

Se voi vaatia aikaa ennenkö poksahtaa.

5.2.2010 17:26

Noc kirjoitti:Nii, kyllähän niitä varaosia lähes joka merkkiin saa, mutta se onki eriasia että mistä, mitä maksaa ja kuinka kauvan siinä kestää.

Liikkeissä on melkeimpä kaikki osat hyllyssä, siedettävään hintaan Moto-klinikasta, mutta kattavan osavalikoiman omaavia jälleenmyyjiä vain 2kpl suomessa.. Tilaaminen aina onnistuu, mutta toimitusajoista en osaa sanoa mitään. On se kiva kun molempiin liikkeisiin alle 60km ja jokaviikkoisen matkan varrella.

5.2.2010 17:29

Krg kirjoitti:kas kummaa kun pappa ei ole levinnyt vaikka vedin rannetuntumalla?
loppu nyt OT

Vertaatko pappatunturia temmiin?

5.2.2010 19:05

Pitäisi sanoa toisin päin, Vertaatko temmiä pappa tunturiin... Kyllä minä ainakin uuteen/uudenveroiseen pappaan luotan enemmän kuin johonkin kilpailuun tarkoitettuun pyörään :lol: .

5.2.2010 19:25

Janttura kirjoitti:Pitäisi sanoa toisin päin, Vertaatko temmiä pappa tunturiin... Kyllä minä ainakin uuteen/uudenveroiseen pappaan luotan enemmän kuin johonkin kilpailuun tarkoitettuun pyörään :lol: .


no juurikin niin siksi kannen kiristys oikeaan momenttiin on paljon tärkeämpää tm:ssä kuin lähes pommin varmassa pappatunturissa :)

5.2.2010 19:37

Eiköhän se ole yhtä tärkeää molemmissa kiristää se kansi kunnolla? Kantta ei kuulu laittaa edes aluksi kovaa kiinni... Itsellä rannemomentti aina riittänyt, kun kansi on ollut suora. Se kiristys kannattaa tehdä järjestyksessä pikku hiljaa, eikä heti ensimmäistä pulttia vedetä niin kireelle kuin saadaan... Sama asia se papassakin luultavemmin on, että saadaan se tiivistyspinta kiristettyä "suoraan". En tiedä temmeistä, mutta ei oman pyörän moottorissa ole edes tiivistettä sylinterin puristuspainetta varten, vaan suorat tasopinnat jotka tiivistää.. o-rengas sekä massatiiviste sylinterikannen vesitilaa varten jottei vedet mene palotilaan. Ohjearvoja on kyllä hyvä noudattaa, mutta joskus tulee se vaihe ettei jakseta lukea kirjasta/soittaa maahantuojalle kannenkiristysmomenttia. Ja harvemmin niitä muutenkaan vedetään metrin pitkillä momenttivarsilla kiinni.

E= Kaikilla oma tyylinsä, toinen kiristää momenttivarrella ja toinen pikkuräikällä.



Yzä kirjoitti:
Krg kirjoitti:Pitääkö aina nussia pilkkua?

poika ei taida tietää miten tärkeä tuo oikea momentti on varsinkin polttomoottorin kansissa? Kato, kun pytyn pinnapultit venyy iha lillasti kuumuudessa ja jos ne on sitte viturallaa kiristetty mutterit, ni tiivisteet poksahtelee ;)


Herra voisi sitten selittää mistä syystä se tiiviste "poksahtaa"? kun on kiristetty "vituralleen"

5.2.2010 21:18

Janttura kirjoitti:Herra voisi sitten selittää mistä syystä se tiiviste "poksahtaa"? kun on kiristetty "vituralleen"
Kuvitellaas ny vaikka, kun kone kajautetaan käyntiin -30'c ja siitä kone kuumaks +80
Elikkä ero on 110 astetta. Kuumentuessa pytty/kansi laajenee ja pinnapultit siinä mukana. Nyt se kannentiiviste sielä sitte kärventyy, kun kaikki laajenee ja mutterit ei ole momentissaan niin helposti se tiiviste pamahtaa johtuen tästä mutterien välisestä epätasapainosta.

Vanhoissa mehtäkoneissahan tätä tapahtuu vähän väliä, että tiivisteet poksahtelee :)