Mallikohtaista yleiskeskustelua kevytmoottoripyöriin liittyen, ei tekniikkakeskustelua!

Alueen säännöt

Ei tekniikkaan liittyvää keskustelua tälle alueelle!

Tekniikalle on oma alueensa.

5.5.2005 22:22

Otin tuossa vappuna tuon oman gamman ajoon ja heitin sillä semmosen 275km lenkin heti kärkeen :) Oli kaveri kyydissä ja loppumatkasta alko meno olla hieman hikisen tuntosta :D Mutta sitä tuli siinä matkan aikana ihmeteltyä että miksi gamma ei enää kulje samaan malliin kuin viimekesänä?

Onkelma on semmonen että kun kierroksia on 9000 niin kone alkaa "räpeltää" ja nykittää. Pienillä vaihteilla se jaksaa kiertää sen päälle 10 000 mutta isoilla kiekat tyssää tohon 9000rpm.

Nyt on tullut testailtua hieman yhtä sun toista, ilmanputsarin pesin ja öljysin oikeaoppisesti ja kokeilin pistää pahvia jäähdyttimen eteen (kone ei lämmennyt kunnolla kun niin kylmä ilma). Kumpikaan ei auttanut ollenkaan. Sitten koitin vielä ottaa ilmanusodattimen pois ja vieläkin nykitti 9000rpm kohdalla.
Viimekesänä kone kiersi kylmänä vielä 12 000 iloisesti ja kulki sen 140 millon vain, kunhan oli suoraa edes jonkinlainen pätkä edessä. Tulppaa en ole vielä katsonut kun pitää tuo katehelvetti purkaa pois edestä että sen voi tarkistaa.

Keksikääpäs jotain mikä voisi mennä tukkoon tai muuten huonoksi talvisäilytyksessä!

5.5.2005 23:14

Vettä/hiekkaa päässy kaasariin? Männän renkaat tuskin on paskana, hmm..se tulpaa kannattaa ehdottomasti tarkastaa.

6.5.2005 7:29

Mulla on semmonen ongelma että kun potkasee koneen käyntiin niiin lähtee aika huonosti käyntiin ja sitten kun sen saa käyntiin niin rupee semmotti tän tän tän tän tän ja sit vetää kierrokset tappiin..... Kaasarissa ei ole mitään vikaa. Kaveri sano että läpät on auki sieltä alhaalta(teho läpät) voikohan tämä olla mahdollinen vian aiheuttaja? Ei kyllä nyt tule muutakaan mieleen, jos jollain on samaa ollut niin voisi auttaa...

6.5.2005 9:07

Läpät kannatta vaihtaa jos ne kertaa vuotaa ja ovat sellaset kovat.
MItenkä muuten rg toimii, ei tukehdu bensaa, oletko ajanut nytten? Laskeeko ne kierrokset sitten itestään vai pysyykö ne tapissa, siis pystyyköä niitä kierroksia säätäämään itse ollenkaan??

6.5.2005 13:04

Sapala, jos kiekat heittää tappiin, niin kyseessä on joko ilmavuoto, tai sitten sun kaasuvaijeris on johonkin jäänyt jumiin. Läpistä tuo ei johdu, jos ne olis auki, niin hyvä, että se jaksais käydä. Katsohan, ettei imukaula vuoda ja ettei kaasuvaijerin kuori oo jostakin kohtaa huonosti.

6.5.2005 13:50

onko gammaan olemassa 175cc- pyttyjä? tuossa kaveri osti ton projekti gamman (galleriassa) niin edellinen omistaja sanoi et on 175cc. siinä oli yksiosainen pakoaukko.

6.5.2005 20:46

mullaki jää välillä kiekat johonki 6000-7000rpm muute käy nyt 4000rpm...purin tänää pyörää kaasarista on nyplätty säätöruuveja... minkä kokonen toi vakio kaasari o itellä työntömitalla kaulalta joku 28mm oisko sit joku 26mm? ja mitä säätöjä mikäki ruuvi tekee? ku käy jotenki nii epätasasesti täytys jostain koittaa varmaa huviksee jotain toista kaasaria...
pitääkö toi ilmanputsari öljytä vai mitä sille pitää tehä?toimi paremmin tänää lähti käyntiiki polkimesta ku heitin sen pois.
ja mistä noita rg tehareita sit löytää ku en luetteloissa ainakaan huomannu? (moposport) enkä löytäny stormiltakaa...

6.5.2005 21:25

Ostat uuen suodattimen siihe ni rupee naputtaa tasasesti... Usko pois...
ne kierrokset soutaa ilman sitä ja sil öljytyl ei saa kone henkee vedettyy...

7.5.2005 18:06

Jännä juttu... putsasin tulpasta karstat teräsharjalla ja sitten vielä liuottimiin uimaan. Ruuvasin paikolleen ja kulkee ilosesti! :D Oli talven aikana jämähtänyt karstat ilmeisesti aika hyvin kiinni.

Samalla tein kunnon ehostuksen tuolle kamppeelle. purin katteet ja pesin molemmin puolin, pesin rungon, moottorin, ketjut, vanteet jne... Sitten alumiininkiillotusainetta alumiineihin ja kestovahat katteisiin. Nyt kelpaa ajella 8) Ainut vaan että "billet" kilpiteline petti ja tipahti tienlaitaan. Onneksi löyty vielä kun ajelin samaa reittiä takasin. Vilkut ei ollut onneksi kiinni siinä koska väsäsin ledit niihin edellis iltana. Molemmissa vilkuissa takana on siis 6kpl keltaisia ledejä... Pitänee kyhätä jostain uusi teline noille kamoille. Ja kilvenkin voisi ostaa uuden kun on niin homeinen tuo vanha.

7.5.2005 19:09

onkos täällä joku avannut konettaan joskus? ku nyt pitäis sit vaihtaa koneeseen laakerit sun muuta niin että onko kova homma ? tai no kyllähän siinä aina hommaa on :D miettisin vaan että kumminpäin se kannattaa sitten halkasta ettei tipu kaikki mutterit ja prikat ja rattaat?

7.5.2005 20:04

mikä on ku ei lähe polkimesta käyntiin mut työntämällä lähtee ihan hyvin???????? just vaihdon uuden tulpan ja kaasuun ei heti vastaa vasta joskus 5000-6000rpm voi lyyä suoraan pohjaan....

7.5.2005 22:26

sapala kirjoitti:onkos täällä joku avannut konettaan joskus? ku nyt pitäis sit vaihtaa koneeseen laakerit sun muuta niin että onko kova homma ? tai no kyllähän siinä aina hommaa on :D miettisin vaan että kumminpäin se kannattaa sitten halkasta ettei tipu kaikki mutterit ja prikat ja rattaat?
Miten "kumminpäin"? Eka pytty pois, sitte kytkinkoppa ja magneetonkoppa, vauhtipyörä, hammasratas, kytkinlimppu jne... Eihän siinä ole enää sitten ku ne keskimmäiset lohkot. 2 tollasta konetta oon purkanu ja yhen kasannu. Ei oo paljo kummosempi ku joku pv:n vaihteisto. Huonot ruuvit kannattaa vaihtaa suosiolla uusiin, ja pistä kuparitahnaa joka väliin missä on teräs ja alumiini vastakkain.

8.5.2005 12:46

Mikäs tarkotus sil keltasel napil vasemman puoleises kahvas o? ( se mis lukee PASS )

8.5.2005 12:58

Eikös sillä saa valoja väläytettyä...

8.5.2005 20:12

mikä systeemi tos takapyöräs o ku mulla heiluu se ratas juttu siinä sivuttain eli ei pelkkä ratas se on kiinni mut se koko systeemi.(toivottavasti tuli mahdollisemman vaikeesti):D