Mallikohtaista yleiskeskustelua kevytmoottoripyöriin liittyen, ei tekniikkakeskustelua!

Alueen säännöt

Ei tekniikkaan liittyvää keskustelua tälle alueelle!

Tekniikalle on oma alueensa.

Re: Husqvarna SMS 4 125 & TE 125

16.7.2013 13:49

Varmaan saa taivutella ja tehä välipilliä, ääntä lähtee joo, jos haluaa ääntä.

Ei oo ainakaa hinnalla pilattu. Eikä tämänkään ole http://www.storm-motor.fi/mp-tarvikkeet ... -250-f-04/ Mutta mihin ihmeen pyörään noi on edes tarkotettu?

Re: Husqvarna SMS 4 125 & TE 125

16.7.2013 14:14

Putket ovat suzukin 250cc rmz ja kawan kxf 250cc pyöriin.

Re: Husqvarna SMS 4 125 & TE 125

16.7.2013 15:14

Olen ostamassa Piikkiä ja olen kahden vaiheilla 4t husse vai yamaha wr. Eli kumpi olisi halvempi ylläpitää? Luin jostain että hussejen huollot ovat todella kalliita. Ja onko mitää muuta suurempaa eroa? :roll:

Re: Husqvarna SMS 4 125 & TE 125

16.7.2013 16:08

Täältä ääni husselle. Tietopankki kannattaa lukea ja vaikka tämä topikki läpi, opit paljon kyseisestä pyörästä. Lyhyesti, bensankulutus on samaa luokkaa wr:n kanssa. Husqvarnan osat ovat puolet halvempia mitä yamahan osat, myös alkuperäisinä, puhumattakaan tarvikeosista. Husqvarna on nopeampi purkaa esim venttiilivälysten säätöä varten, jossa esim tankki irroitetaan toimenpiteen ajaksi. Tämä näkyy suoraan huollon hinnassa.

Hinnat vaihtelevat todella paljon kohteittain, esim yamaha center veloittaa reilusti enemmän tunnilta mitä paikallinen kokenut pienkonekorjaaja. Husse ei ole myöskään yhtä yleinen pyörä kuten wr, joten hyvännäköisellä pyörällä erottuu muidenkin hussejen joukosta.

Isoin ero on polttoainejärjestelmässä, husse on kaasarilla, wr ruiskulla. Wr painaa n. 140kg, husse 117kg. Husse on myös hivenen pirteämpi kaasarin takia.

Re: Husqvarna SMS 4 125 & TE 125

16.7.2013 17:33

Ite annan ääneni myös Husselle.
Kaverilla on WR, jossa Gianellin äänenvaimennin ja ruisku säädetty liikkeessä kyseiselle äänenvaimentimelle. Äänethän ovat siinä perkeleen hyvät, mutta jäi heittämällä husselle.
WR tuntuu vääntävän paremmin kuin husse, ainakin se kyseinen yksilö.
Selvennys: Ajoin kyseisellä WR:llä. Vauhtia oli n. 60 km/h, ja 6. vaihde sisässä. Annoin kaasua, varmaan pohjaan asti. Lähti samantien vetämään pikkuhiljaa ja sitten vähän paremmin. Eli siis tosi vaivatta.
Husse taas 60km/h vauhdeista ja 6. vaihteella meinaa jäädä miettimään että kiihtyäkkö vaiko eikö, kunnes vauhtia on sen 80 verran.

En tiedä onko näin kaikissa, vai vain joissakin yksilöissä mutta siinä kyseisessä WR:ssa oli ihan paska ohjattavuus. Keula oli helvetin painava, piti vääntämällä vääntää että sai kääntymään. Sama oli kaverin Betalla, joka lähti oikeen vääntämään vastaan ja keula halusi selvästi itse päättää minne mennään :D
Ja onhan Hussessa parhain runko, niinkuin ajo-opettajani kehuu jokaiselle, siitä kuinka Hussessa on kakspuokki-kisahussen runko, keula, jne. Wr:ssä ja muissahan on mopon runko vai miten se meni?
Hussen keula taas on perkeleen kevyt. Ei tarvi paljoa rattia käännellä niin kääntyy, verrattuna niihin kahteen muuhun. Ehkä jopa liika kevyt, jos ajat satasta jonkun imussa ihan perseessä kiinni, kovempaa vauhtia töyssyisellä tiellä tai vastaavassa tilanteessa niin keula kyllä heiluu iloisesti vasemmalle ja oikealle. Mutta silti tämä kevyt keula voittaa sen kuinka Betaa ja WR:rää sai vääntää kaikella voimalla että sai ajokin kääntymään :D

Itellä maksoi seinäjoella Jokiniemi Motorsilla 1tkm huolto 89€. Ois jo 3tkm huoltoa vailla, en oo vaan kerennyt tilata huoltoa :D

Re: Husqvarna SMS 4 125 & TE 125

16.7.2013 18:33

En kyllä allekirjoita Beta Enduron osalta tuota raskasta ohjausta. Ohjaustuntuma on kuin missä vastaavassa kevyessä pyörässä, kevyt ja ketterä kääntymään, vakaa suurissa nopeuksissa ja kääntyy kuten kuuluu.

Renkaat, rengaspaineet ja jousituksen säädöt vaikuttaa suuresti ohjaukseen ja tuntumaan.

Kyllä täällä ollaan kanssa Hussen kannalla, sellainen piti pojalle tulla mutta Husqvarnan omistajan vaihdokset pisti tehtaan lakkoon ja kyllästyttiin odottamaan koska pyörä olisi tullut. Vaihtoehdoksi nousi Beta Enduro ja poika on erittäin tyytyväinen pyörään. Betassa on moni asia tehty vielä pitemmälle mitä Hussessa, kannattaa harkita myös Betaa vaihtoehdoksi. Beta valmistaa käytännössä pelkästään kisapyöriä ja 125 katukevariin on siirtynyt yllättävän paljon kisaverta, vastaavalla tavalla kun Hussessa, kisarunko jonka ympärille kasataan hyvä ja käyttökelpoinen pyörä.

Yamaha ei ollut meillä kovin kauaa vaihtoehtona, ruiskukone, perinteinen keula, kalliit katteet, julma ylipaino ja tyypillinen "japanilainen jälkeenjääneisyys" jätti WR:än kaupan lattialle. En oikeasti voisi kuvitella WR:ää pojan alla kurapyörä touhuissa, WR on liian katupyörämäisen sivistynyt tositoimiin. Varmaan hyvä pyörä perusjampalle joka ajaa pelkästään kadulla ja kikkailee pyörällä, mutta jos haluaa enemmän niin kisarunkoiset Husse ja Beta antaa kuskille enemmän ominaisuuksia samalla hinnalla.

Re: Husqvarna SMS 4 125 & TE 125

17.7.2013 6:02

Kiitos neuvoista mutta. Mitenkäs tuo ajoasento/koko. Kun duken päälle koitin istua ja jalat ei kyytiin mahtunut. Pituuttakin on 2.03m. :D

Re: Husqvarna SMS 4 125 & TE 125

17.7.2013 6:46

No se muuttaa vähän palettia. Käsittääkseni WR on tilavin, Husse ja Beta hieman ahtaampia ohjaamon osalta. Sun pitäisi melkein päästä koeistumaan noi pyörät ennen päätöksen tekoa.

Re: Husqvarna SMS 4 125 & TE 125

17.7.2013 10:02

Mun mielestä wr tuntuu pienemmältä kuin husse. Itellä pituutta 195 cm ja hyvin mahdun husseen ja niin mahtuu samanpituinen kaverini myös weeraansa.

Re: Husqvarna SMS 4 125 & TE 125

17.7.2013 13:20

Perkele kun otitte taas nuo äänenvaimentimet puheenaiheeks :D
Kovasti tekis mieli uutta änkkää, mutta tajusin just että voin ihan yhtä hyvin repiä sen db-killerin pois.
Se ei vain aika varmasti sovi vanhemmille, pitänee isännältä kysyä että haittaakse :)
Kaveri sano että Beta lähti vetämään vähän paremmin kun otti db-killerin pois, toivotaan että tekee Hussessa samati :)

Re: Husqvarna SMS 4 125 & TE 125

17.7.2013 15:53

Hussen änkästä et saa db killeriä vedettyä pois. Minulla on isommassa hondassa hussen alkuperänen putki avarrettuna. Rälläköintiä saa suorittaa jonkin verran. ja äänet tulee tolkuttoman kovaksi pienelle 125 koneelle kun pakopaineet karkaavat suoraan ääniputken läpi eivätkä hajoa villoihin. Toiseksi jos et avarra sitä vaimentimen päätyä, tulee päädystä kaikukoppa.

Re: Husqvarna SMS 4 125 & TE 125

17.7.2013 16:50

Kaverin Hussesta on otettu se pikku pilli pois ja korvattu isommalla. Siisti toteutus, ei älyäisi päällepäin että se ei ole vakio. Äänet on mukavan muhkeat, mutta tarpeeks maltilliset, ei oo mikään WR Arrowilla. Toteutuksesta ei ole mitään tietoa kun liikkeestä ostettu.

Re: Husqvarna SMS 4 125 & TE 125

17.7.2013 19:06

No mitenkäs siitä sitten otetaan se killeri pois?
Mikäli se on sellainen |--- muotoinen, eikös sen saisi porakoneella porattua pois.
Saisiko tuota päätä mitenkään avarrettua niin ettei se näytä ihan raipatulta paskalta? :D

Re: Husqvarna SMS 4 125 & TE 125

17.7.2013 21:15

Mikäs hussessa ku ei lataa akkua ajossa? Kun laittaa virrat päälle valot ei pala, startti ei toimi ja mittariin ei tuu valoja. Kun työntää päälle mittarissa lukee vaan isolla fail. Ajossa vilkut vilkkuu pirun nopeesti ja himmeesti. Kattelin sulakkeet ja kaikki liitokset ja oli kunnossa. Nyt akku latauksessa ja valot sun muut toimii. Ainoona vaihtoehtona uus akku?

Re: Husqvarna SMS 4 125 & TE 125

17.7.2013 21:59

Mitäs kilventelinettä porukat käyttää husseissa? ostamassa uutena ja se on vaa nii tolkuttoman ruma teline mikä siin on orkkiksena :/