Mallikohtaista yleiskeskustelua kevytmoottoripyöriin liittyen, ei tekniikkakeskustelua!

Alueen säännöt

Ei tekniikkaan liittyvää keskustelua tälle alueelle!

Tekniikalle on oma alueensa.

Re: Derbi Senda R/SM 125cc 4-stroke

16.4.2014 18:59

no joo.. saattaishan mennä aika tiukille tollasen 400 kuutioisen koneen kanssa.
näyttää ainakin tossa xr400:sessa suhteellisen matalalta koneelta.. vaikka varmasti onkin korkeampi kuin toi derbin 125 kone.

xr400:sen iskusuhde 85x70mm, joka kertonee jonkin verran korkeudesta?

paremmin mahtuis todennäköisesti esim. crf 450:sen kone, koska se on matalampi (?) kuin tuo xr400:sen kone.

crf 450:sen iskusuhde on 96x62.1mm.

tehoa noista crossikoneista löytyy jo sen verran, et saattaa joutua runko ja jousitus erittäin koville. erityisesti jousitus ja takavanne. noista ~450cc crossikoneista löytyy ~50-55hp koneelta. ei ihan taida kestää mopon vanteet tuollaisia tehoja. :lol:
saati edes 250cc crossin koneen tehoja (~34-37hp koneelta)..

mut kannattaa varmaan ihan suosiolla jättää näiden 4t piikkien viritys sikseen, ku muutenkin yritän kerätä rahaa 2t kisapiikkiin (ei mikään porkkana, ruotsalainen tai italialainen).
toisaalta, voihan sitä aina kokeilla niitä halvimpia virityskeinoja, kuten pakoputki, porttaus (jos tekee itse), kaasari (löytyy jo 28mm mikunin pyöreäluistinen)...

kannen porttausta voisin ihan mielenkiinnosta kokeilla, jos joku vois myydä miulle kannen / kansia tohon baja mallin koneeseen. :)

E: jopas tulikin romaani :lol:

Re: Derbi Senda R/SM 125cc 4-stroke

16.4.2014 21:16

Veikkaan, että paikat joutuis jo 250 CRF:n koneella melko kovalle rasitukselle, kun siitä irtoaa 42hp ja 29nm.. Voi olla, että paikat pettäisikin nopeasti, varsinkin jos tykkää enemmän kaasua kääntää. Pintakaasullakin tosin varmaan kiihtyy paljon paremmin kuin vakio terpi :lol:

Justiinsa tossa ihan huvikseni huumorilla mietin, että mullahan olisi nyt hyvä lähtökohta ruveta rakentamaan valkokilpistä 250 CRF:ää ja vielä A1-kilpiin kun nuo CRF katteetkin on kiinni ;) Suostuiskohan naapuri luopumaan omastaan? :D

En ole vielä valkokilpistä 250 kuutioista CRF:ää nähnyt, enkä varsinkaan kevarin kilvissä.. Oliskohan "pieni" poliisimagnetti?

En kyllä kehtaa montaa tonnia tähän tuhlata kun pitäisi se autokin jossain vaiheessa hankkia..

Saahan sitä joskus unelmoida? :)

Re: Derbi Senda R/SM 125cc 4-stroke

17.4.2014 2:48

Ei täällä päin kellää olis tarvetta -04 terpin osille? löytyy jousitusta, konetta yms. :D

Re: Derbi Senda R/SM 125cc 4-stroke

17.4.2014 11:50

Kytkinkahva runkoineen olis ihan jees kun tänä aamuna kouluun mennessä katkesi kytkinvaijeri. Toinen kerta tänä keväänä... Viime syksynä sama homma. Pitää taas ajaa ilman kytkintä kotiin.

Re: Derbi Senda R/SM 125cc 4-stroke

17.4.2014 14:39

@riksu ai 250cc nelarista lähti jo noinkin paljon? :eek: jostain muistelin, et 250cc nelkuissa oli vähemmän huipputehoa, kuin piikkisessä vajaatahtisessa..

mut joo, saattais olla "lievä" poliisimagneetti, ku rungossa nestejäähy kone kiinni ja kyljessä "Honda" ja mahdollisesti vielä "249cc". :D

toisaalta vois olla iha jees tollanen 250cc-450cc.. ja vielä derbi senda vakiokatteilla.
ois melko sleeper. 8)

tosin saattais kovassa kiihdytyksessä hajota rungon kiinnikkeet, jos ois vielä joku yli 50-55hp CRF450 kone siinä. :lol:

@Miguel itselläni ois kyllä tarvetta kannelle jos toiselle.. ihan siis porttaus (yms. viritys) mielessä. harmi ku ei vaa vielä oikein ole varaa..

Re: Derbi Senda R/SM 125cc 4-stroke

17.4.2014 18:02

Ite mietin tota poliisimagnetti juttua lähinnä äänien puolesta ;) Naapurilla on tuo 250 CRF ja vielä tietääkseni ihan vakio putkistoa myöten. Silti se vaan pitää niin helvetinmoista ääntä. :lol:

Juu et sinä millään piikkisellä 250cc Hondan perässä pysy. Et sitten millään :D

Sehän siinä justiinsa olisikin hyvä kun kaikki kottaraiset, gassut, temmit sun muut jäis.

Re: Derbi Senda R/SM 125cc 4-stroke

17.4.2014 22:27

...sit tulee ikä täytee ja miettii, et miks tuhlas aikansa ja rahansa piikin rakentamisee ku ikä tulee täytee ja piikistä ei saa yhtää enempää rahaa isomman pyörän ostoon :D

Kemmuikä on puuhasteluikää mut kyl täs elämässä aikaa riittää ja kerkeää niillä pyörillä ajaa kovaakin.

Terveisin vanha pieru, joka ajoi piikeillä vielä parikymppisenä ja hyppäsi suoraan tonnisen selkään...

Re: Derbi Senda R/SM 125cc 4-stroke

18.4.2014 10:55

Tottahan tuo on, mutta tuohonkin voisi vastata sillä perus vastauksella. Itsellehän näitä laitellaan. :) Ja tyhmähän se on joka maksaa, eikä se joka pyytää hirveitä hintoja.

Veikkaan, että varmasti joku olisi valmis maksamaan 50 heppasesta Derbistä monta tonnia jos on kunnolla tehty, mutta itse en kyllä rupeaisi tästä konetta vaihtamaan, jos ei todella halvalla saisi.

Re: Derbi Senda R/SM 125cc 4-stroke

20.4.2014 10:30

Rakennettuja mopoja ja piikkejä myyneenä, ei kukaan halua ostaa valmiiksi rakennettua, ainakaan kalliilla... Juuri siksi, että yleensä halutaan itse tehdä oman näköinen ja toisaalta jos rakentajalla ei ole nimeä niin ei uskalleta luottaa. Tai sitte mulla ei vaan koskaan ollu projektitopikkia...

Re: Derbi Senda R/SM 125cc 4-stroke

26.4.2014 18:21

Nyt alkaa suoranaisesti vituttamaan kun kytkinvaijeri katkeaa viikon viikon välein :paha:

Oliskohan miten hankala homma sovitella nestekytkin tähän, kun olen noista vaijereista saanut jo ihan tarpeeksi! :D

Re: Derbi Senda R/SM 125cc 4-stroke

27.4.2014 0:21

Jospa ensin keksisit syyn vaijerin katkeamiselle? Ei ole normaalia tuollainen, vaikka miten paska tarvikevaijeri olisikin kyseessä.

Re: Derbi Senda R/SM 125cc 4-stroke

27.4.2014 0:41

Epäilen, että kuoressa vika.. Edellisessä vaijerissa oli muovikuori vielä päällä suojaamassa. Oli repinyt senkin kokonaan irti siltä osin. Tilaan varmaankin ens viikolla wandalta sen nestekytkimen kun ei se mikään kovin paha investointi ole. Jos sitten ei tarttis vaijeria vaihtaa joka viikko? ;)

Re: Derbi Senda R/SM 125cc 4-stroke

27.4.2014 1:19

Mulla on vieläkin alkuperäinen kytkin- ja kaasuvaijeri 8) Mittarissa jo 20 100 km. Aika ajoin kun rasvaa vaijerit, niin pitäs kestää kyllä pitkään. Noita halpoja nestekytkimiä en suosittele, en oo kuullu niistä muuta kun huonoa :D

Re: Derbi Senda R/SM 125cc 4-stroke

27.4.2014 1:29

riksu26 kirjoitti:Veikkaan, että paikat joutuis jo 250 CRF:n koneella melko kovalle rasitukselle, kun siitä irtoaa 42hp ja 29nm.. Voi olla, että paikat pettäisikin nopeasti, varsinkin jos tykkää enemmän kaasua kääntää. Pintakaasullakin tosin varmaan kiihtyy paljon paremmin kuin vakio terpi :lol:

Justiinsa tossa ihan huvikseni huumorilla mietin, että mullahan olisi nyt hyvä lähtökohta ruveta rakentamaan valkokilpistä 250 CRF:ää ja vielä A1-kilpiin kun nuo CRF katteetkin on kiinni ;) Suostuiskohan naapuri luopumaan omastaan? :D

Voin sanoa, että 250crf:n palikat on vähän jykevämpiä kuin piikkisessä... :)

Re: Derbi Senda R/SM 125cc 4-stroke

27.4.2014 11:28

Andis kirjoitti:Noita halpoja nestekytkimiä en suosittele, en oo kuullu niistä muuta kun huonoa :D

No jos on aivan paska niin sitten palautetaan, eikä se itteäni haittaa kun en siitä senttiäkään maksa :lol:

E: Mitenköhän ton Hondan penkki sopii Derbin tankin kanssa? Mietin vaan, täällä päin myynnissä yksi alkup. 250 crf penkki myynnissä, siistissä kunnossa ja 30€ ;)