Mallikohtaista yleiskeskustelua kevytmoottoripyöriin liittyen, ei tekniikkakeskustelua!

Alueen säännöt

Ei tekniikkaan liittyvää keskustelua tälle alueelle!

Tekniikalle on oma alueensa.

Re: Derbi Senda R/SM 125cc 4-stroke

23.3.2014 21:15

Täälläpä on näköjään ollut hiljaista jonkun aikaa :D

Parin viikon päästä kun täytän 18, olisi tarkoitus varmaankin tilata terpiin CRF katesarja, punainen korkea fättis ja uudet renkaat. Eteen suunnittelin 120/60-17 ja taakse 150/60-17. Saattaa siihen jotain muutakin tulla..

Sitten sillä pitäisi ainekin ens kesä ajaa vielä. Jos kesätöihin pääsen niin auton hommaan kesän jälkeen, jolloin Derbi lähtee myyntiin, jollen saa vaihdettua autoon.

Tuli eilen ajokausikin avattua. Sellasen n. 16km lenkin heitin ja hyvin toimi! Kiihtyykin yhtä hyvin vaikka on piikkiä isompi ratas edessä :)

Re: Derbi Senda R/SM 125cc 4-stroke

31.3.2014 11:46

Mistä porukka on hommannut kytkinkahvaa derbiin? Meneekö helposti jonkun toisen pärrän kytkinkahva? Ja mistäs ootte kytkinvaijeria hommannut? Muualta kuin easypartsilta en itse ole löytäny. Ja kyseessä bajan koneella oleva.

Re: Derbi Senda R/SM 125cc 4-stroke

31.3.2014 12:59

Ite kävin vaijeria ostamasssa puuilosta kun kuorta ei tarvinnut vaihtaa.. Kahvoista en kyllä osaa sanoa kun sitä ei ole tarvinnut uusia.

Re: Derbi Senda R/SM 125cc 4-stroke

12.4.2014 1:12

Ei kellään olis tietoo mistä sais tämmötteeseen kaasarin neulan prikkaa kohtuu hintaa?

Re: Derbi Senda R/SM 125cc 4-stroke

12.4.2014 21:54

Eikö siihen sitten mene ihan normi prikat mitä saa vaikka biltemasta, kun vaan oikean kokosen etsii?

Re: Derbi Senda R/SM 125cc 4-stroke

13.4.2014 14:35

@risku26 vastaan tohon siun vanhempaan viestiin..
eli suosittelen itse ostamaan ihan CRF:n tankin myös siihen, jos aiot edes jotenkin nätin siitä derbistä saada.
itse muokkasin gimpillä derbiin '02 CRF450:sen tankin, penkin ja katteet, muokkaamatta mitään niistä. perä nousee tankin "kulman" takia arviolta 70-80mm.

jos noi CRF450:sen tankin mitat ei kauheasti poikkea '07 RMZ250:sen tankista, niin se sopii ihan suoraan siihen derbin runkoon. ;)

ainoastaan takahäkki tuottaa sitten hieman tuskaa, jos ei tee kunnollisia suunnitelmia etukäteen. myös kunnollinen MIG, TIG tai puikkohitsauskone vois olla iha jees.
alkuperäistä takahäkkiä on mahdollista käyttää, mutta se vaatii muokkausta.
itse katkaisisin sen poikki ja tekisin vahvat kiinnikkeet 8mm teräksestä ja tekisin pultattavan takahäkin tai ostaisin "aidon" CRF takahäkin (löytyy mm. purkuosista, kisakoneelta).

---

oisko mitään järkeä muuten jossain 250-450cc crossin nestejäähy koneessa??
briteistä löytyy paljon noita koneita ja niiden osia kohtuu hintaan. halvin 450cc CRF:n kone tais olla ~400 puntaa. todennäköisesti joutuis remontoimaan / käymään jokaisen osan läpi, jolloin hinta nousee yli 1400-2000 euroon.. riippuen mitä kaikkea on hajonnut. tai jos on oikein hyvä tuuri, pääsee pelkällä laakerien vaihdolla.

tuskin tollainen derbin runko kestää mitään yli 30hp tehoja ilman mitään vahvistuksia? itseäni ainakin saattais "hieman" epäilyttää, kun on kuitenkin mopon runko käytännössä..

tai sitten muokkaa jonkun ilmajäähdytteisen XR400:sen koneen kiinni??

mut joo.. tää on vaa tällaista mutuilua -- eli ei kannata ottaa niin tosissaan. ;)

Re: Derbi Senda R/SM 125cc 4-stroke

13.4.2014 15:31

jorppa95 kirjoitti:Ei kellään olis tietoo mistä sais tämmötteeseen kaasarin neulan prikkaa kohtuu hintaa?

riksu26 kirjoitti:Eikö siihen sitten mene ihan normi prikat mitä saa vaikka biltemasta, kun vaan oikean kokosen etsii?


Ei neulan prikka mikään normaali prikka ole. Luulisin, että monissa kaasareissa on melko samanlainen se prikka, joten luultavasti samanlainen voisi löytyä ihan perus mp-liikkeistä. Alkuperäisosia ei kannata ostaa ainakaan derbeissä, nimittäin tuohon mun mopoon olis maksanu kaasarin luisti n. 50e alkuperäisosana :eek: kun samaan hintaan saa uuden tarvikekaasarin :D Viimeinen vaihtoehto onkin sitten patentoida semmonen rautalangasta :lol:

Ja tohon kateasiaan sen verran, että mun mielestä vakiokatteet on ainoat oikeat tähän pyörään 8) Nuo krossien ym. katteet näyttää melkeen aina aivan liian isoilta näin pieneen pyörään tai sitten katteiden sovitukseen ei ole jaksettu panostaa :roll: Myönnän että itekkin tuli kokeiltua Hondan takakate- ja vanhan KTM:n takalippayhdistelmää, mutta niihin olis tarvinnu nähä ihan helvetisti vaivaa että ne sais sopimaan hyvin. Esim. penkkiä ja takahäkkiä olis joutunu muokkaamaan kovalla kädellä :D

Alkaa lähestymään 20 000 km Derbin mittariin. Pakko sanoo, että tää on ihan uskomattoman luotettava pyörä! Pelkkiä kulutusosia oon joutunu vaihtamaan, niitäkin varsin vähän jarrupalat, takavanteen laakeri, keulan stefat. En tiedä miks näitä pyöriä ei tunnuta arvostettavan paljoakaan, vaikka hinta/laatusuhde onkin erinomainen. Tehoakin on ihan tarpeeksi, ihan helposti pysyn Yamaha WR:n perässä sinne 80 km/h asti. Kesän alussa pitäis laittaa pyörä myyntiin, toivottavasti kestää sinne asti yhtä hyvin kuin mitä se on tähän saakka kestäny 8)

Laitetaan loppuun vielä tämmöne hieno kuva :D

Kuva

Re: Derbi Senda R/SM 125cc 4-stroke

13.4.2014 15:49

joo, se on kyllä totta, että silloin jos ei käytä reilusti aikaa (ja rahaa) niiden crossin katteiden muokkaamiseen, niin silloin lopputulos on ruma sätös, joka on kasattu sähköteipillä ja nippusiteillä. 8)

mitkä välitykset siulla (Andis) on smoto derbissä?

itselläni on 17/54 enska mallissa, eikä toi todellakaan mikään tykkipeli ole. :lol:

just kävin enskaamassa ja melko rauhallista oli tällä kertaa, kun painoa on tolla niin paljon ja alusta on todella pehmeä... eikä myöskään tehoa oli juuri yhtään.
(nykyisellä mopo-derbillä (70cc) alkaa melkein pelottamaan, jos vetää täydellä kaasulla jollain 5.-6. vaihteella! saattaa tosin semi-paska alustakin vaikuttaa siihen. :lol: )

max. 80-90km/h pystyin pitämään vauhdin sellaisella pikkuisella kuoppaisella tiellä.
aina mutkissa sitten joutui hidastamaan reilusti sinne alle 40-50km/h paikkeille, koska tossa on alla katuenskat (matalat nappularenkaat), ni ei pahemmin uskalla luottaa siihen pitoon.

sitten kun pääsin asfaltille, kokeilin vähän huippuja uudestaan.. just ja just 100km/h mittariin. :roll:
pitää varmaan laittaa jotkut 14/50 tai 15/50 välitykset, ni saattais vähän paremmin kiihtyä.

kokeilin jopa keulia tuolla, mut ei onnistunut oikein.. vähän sain keulaa nostettua 1. vaihteella ja helvetinmoisella nykäisyllä.. mopo-derbillä (70cc) sain jopa 13/48 väleillä nostettua ilman nykäisyä 2. ja 3. vaihteella. :roll:

pitää varmaan hieman yrittää kutitella tehoja ulos tosta piikkisestä, ni ei ihan jää tehari-mopoille.

En tiedä miks näitä pyöriä ei tunnuta arvostettavan paljoakaan

tätä olen itsekkin ihmetellyt.. itsekkään en aluksi arvostanut juuri ollenkaan näitä 4t ilmajäähy piikkejä, etenkään tätä derbiä. ihme kyllä nyt on pakko sanoa, et ihan hyvä pyörä on. :)

Re: Derbi Senda R/SM 125cc 4-stroke

13.4.2014 21:04

Mä vaihdoin 15 piikkisen eteen ja nyt nostaa kevyellä pommilla kun valoista lähtee. Käykääpä mun galleriasta katsomassa jos kiinnostaa nähdä terpi crf katteilla. Vaivaa on nähty kun torstaina alotin ja nyt on aikalaille valmis, mitä nyt vähän pitää kiinnikkeitä tehdä ja puunata ;)
Penkkiäkin vois melkeinpä muokata jos jaksaa.. ;D

Re: Derbi Senda R/SM 125cc 4-stroke

14.4.2014 23:38

J11 kirjoitti:mitkä välitykset siulla (Andis) on smoto derbissä?


15/50 eli hitusen pidemmät kuin vakiovälit 14/48 :) 14-piikkistäkin kokeilin edessä, mutta oli sillä ihan liian lyhyet välit ja kone huusi kuolemaa kovissa vauhdeissa :lol:

Re: Derbi Senda R/SM 125cc 4-stroke

16.4.2014 2:01

Oisko kellää tietoo baja-mallin koneesta lähtevästä porakonemaisesta ujelluksesta? Ensin piti rämisevää ääntä yläkerrasta, avasin kannen ja kattelin sylkät ja venat, kaikki loisto kuntosia. Pistin paketin kasaa ja alko ujeltaa. :( räminä lakasi kuitenki...

Re: Derbi Senda R/SM 125cc 4-stroke

16.4.2014 7:20

Ettei olis nokkaketju rämissyt? Ujelluksesta en tiedä, mutta saattaa olla nokan laakerointi.

Re: Derbi Senda R/SM 125cc 4-stroke

16.4.2014 16:22

Yläkerrassa kaikki ok, laakerikin tsekattu ja nokkaketju oli senverta kireä ettei siitä semmosta räminää luulis lähtevän......

Re: Derbi Senda R/SM 125cc 4-stroke

16.4.2014 17:02

J11 kirjoitti:tai sitten muokkaa jonkun ilmajäähdytteisen XR400:sen koneen kiinni??

mut joo.. tää on vaa tällaista mutuilua -- eli ei kannata ottaa niin tosissaan. ;)

Kone voi olla niin korkea, että ottaa kansi kiinni tankkiin tai runkoputkiin/-palkkiin. Jos konetta laskee alemmas, ketjulinja ei välttämättä toimi (ei mene takahaarukan ylä- ja alapuolelta). Tässä ne suurimmat mietittävät kohdat onkin.

Re: Derbi Senda R/SM 125cc 4-stroke

16.4.2014 18:30

Juu. Ja jos tehojen takia konetta vaihtaa, kannattaa mielummin hommata se vesijäähy, mutta sitten noitten ongelmien päälle tulee muutama lisää..