Mallikohtaista yleiskeskustelua kevytmoottoripyöriin liittyen, ei tekniikkakeskustelua!

Alueen säännöt

Ei tekniikkaan liittyvää keskustelua tälle alueelle!

Tekniikalle on oma alueensa.

Re: Derbi Senda R/SM 125cc 4-stroke

5.12.2013 19:34

onks tää piikkinen derbi vrt. mopo derbiin millainen?

lähinnä kiinnostaa edullisuus, käytännöllisyys, jousitus, jarrut ja yleinen kestävyys.

ajattelin, et voisin hommata nelari piikin käyttikseksi siks aikaa, kun rakentelen tehokkaampaa pyörää (kilvellinen suzuki rm 125 supermoto). ja samalla vois tolla derbillä suorittaa piikkikortin harkkaluvilla, niin säästää muutaman eken siinäkin. :)

tietenkin omaan makuun tehoja on aivan liian vähän, joten heti ensimmäisenä kone vaihtoon -> 250cc zongshen nestejäähy kiinni (lupaillaan yhden sivun mukaan jopa 26hp konetehoa :eek: ) niin pärjää motarilla vähän paremmin. :D

nykyinen mopo derbi kiihtyy suunnileen 0-90km/h (ilman etujarrua) 100m suoralla, joten ihan vertailun vuoksi kysyn, että miten nopeasti piikkinen derbi kiihtyy sitten?

Re: Derbi Senda R/SM 125cc 4-stroke

5.12.2013 21:27

Ei mopot perässä pysy.. edes lähellä.

Re: Derbi Senda R/SM 125cc 4-stroke

5.12.2013 23:47

No kyllä ne mopot aika lähellä pysyy, jos ei ohikin mene. Jos siis puhutaan ihan vakio 125cc pelistä ja vähäkään viritetystä moposta.

Re: Derbi Senda R/SM 125cc 4-stroke

6.12.2013 1:53

No ei mun mopo-räsällä ollut mitään jakoja. Ei edes lyhkäsimmillä väleillä, jolla meni vain 70km/h mittariin ja kiihtyi melkein kun 60cc pv 14mm kaasarilla, jossa huiput samat. Tosin mulla ei ole täysin vakio tämäkään. :)

Suosittelen lämpimästi tämän hommaamista. Mukava muuten ajella talvellakin :D
Jousitus ja jarrut omasta mielestä ok, kuluttaa n.3l/100kmh kaasukädestä riippumatta ja 8l tankki

Multahan saattaisi lähteä kohtuu halvalla kun olisi kiire myydä projektin tieltä pois ;)

Re: Derbi Senda R/SM 125cc 4-stroke

6.12.2013 12:09

kiitos hyvistä vastauksista! :)

kyl mie varmaan hommaan sitten piikki-derbin käyttikseksi.. kortin saan vasta kesä-heinäkuussa.

toivottavasti tää on edes vähän pirteämpi ku nykyinen mopo derbi. :D
(12-48 väleillä menee ~100km/h@gps)

ehkä sitten pientä viriä siihen piikkiseen derbiin, mm. kireämpää nokkaa, isompaa kaasutinta, kannen porttausta (isommat venat yms.).. tai mitä nyt saakaan aikaiseksi pienellä budjetilla.

ps. paljonko teidän mielestä kannattaa sijoittaa supermoto malliseen derbiin (125)?
nyt olis budjettina pärrälle n. 500-700e, koska sijoitan sitten enemmän siihen toiseen pyörään. ja tavoitteena olis myydä derbi mahdollisimman pienellä tappiolla, sitten kun se aika tulee.

Re: Derbi Senda R/SM 125cc 4-stroke

6.12.2013 12:58

No mitä halvemmalla ostat, tottakai sen parempi, kun nämä terpit ei niin suosittuja ole, kun kaikki luulee, että häviää mopolle :D

Kireämpi nokka tuo vääntöä lisää yläpäähän, isomman kaasuttimen kanssa kiihtyy hieman paremmin ja kannen porttaamisella saat paremmin hyödyt irti tuon nokan kanssa. Toki nuo maksaa jonkun verran.

Kannesta en tiedä, mutta kaasari uutena saattaa maksaa vajaat 200 riippuen koosta, nokka jonkun satkun ja tuosta kannesta en osaa sanoa. Myös vapaasti virtaava änkkä auttaa kummasti asiaa. :)

Re: Derbi Senda R/SM 125cc 4-stroke

6.12.2013 13:28

Halvemmaksi tulee ostaa isompi kone..

Re: Derbi Senda R/SM 125cc 4-stroke

6.12.2013 13:37

Ei välttämättä, mutta ei se kyllä montaa sataa kalliimpi ole ainenkaan. Itse mielummin tuhlaisin sen satasen tai parin lisää ja hommaisin suoraan sen isomman koneen, kun tehoa sillä saa mukavasti enemmän. ;)

Re: Derbi Senda R/SM 125cc 4-stroke

6.12.2013 13:56

no joo.. tais olla hieman vääristynyt käsitys noiden hinnasta.

eli hommaan varmaan sitten tuon 250cc nestejäähy zongshen-kiinapommin.
tuossa vielä linkki siihen:
http://www.crossfiremotorcycles.com/parts-and-accessories/petrol-engines/zongshen-250cc-water-cooled-169mm-motorbike-motor.html
maksaa n. 440e +toimituskulut yms. yms.

sivuston mukaan koneteho olisi 26.15hp .. saman valmistajan 300cc:stä irtoaa jonkun toisen sivun mukaan 22kw (=~30hp), mutta en tiedä onko yhtään luotettavaa tietoa, kun noi kiinalaiset koneet tuntuu olevan todella matalaviritteisiä.

mitähän tuommoisesta 250cc zongshenistä vois saada porttaamalla kannen, tekemällä vapaasti virtaavan pakoputken (varmaan joku 30-35mm putki?), 32-34mm kaasutin (käytetty, ehkä joku 60-120e?), vapaasti virtaava ilmansuodatin, rajoittamaton cdi.... ja muuta kivaa.

vaikka tuosta pitäisi tulla käyttis, on aika varmaa että virittelen sitä edes jollain tavalla. ja isompi kone varmaan heti kun budjetti sen sallii. :D

Re: Derbi Senda R/SM 125cc 4-stroke

6.12.2013 14:02

Itellä kun on ollut noita isompia koneita derbissä niin aika turhaa viritellä niitä.. huomaamaton hyöty.

Re: Derbi Senda R/SM 125cc 4-stroke

6.12.2013 14:51

Joo en minäkään lähtisi virittelemään, koska koneeseen menee ainekin 500 ja siihen kaasari päälle. Jos rupeat vielä virittelemään tuota, huomaat äkkiä, että osiin mennyt yli tonni ja sitten on riski jäädä kunnolla tappiolle.

Toki joku vapaavirtaus suodatin ja putki, jonka pystyy väsäämään itse on ok. Tosin ei putken väsääminen nelariin ole paljoa sen helpompaa kun 2-tahtiin.. Pitää nimittäin laskea minkä mittanen putken pitää olla halkaisijaltaan yms. Muuten lähtee pari heppaa.

Re: Derbi Senda R/SM 125cc 4-stroke

6.12.2013 15:29

juppi98 kirjoitti:no joo.. tais olla hieman vääristynyt käsitys noiden hinnasta.

eli hommaan varmaan sitten tuon 250cc nestejäähy zongshen-kiinapommin.
tuossa vielä linkki siihen:
http://www.crossfiremotorcycles.com/parts-and-accessories/petrol-engines/zongshen-250cc-water-cooled-169mm-motorbike-motor.html
maksaa n. 440e +toimituskulut yms. yms.

sivuston mukaan koneteho olisi 26.15hp .. saman valmistajan 300cc:stä irtoaa jonkun toisen sivun mukaan 22kw (=~30hp), mutta en tiedä onko yhtään luotettavaa tietoa, kun noi kiinalaiset koneet tuntuu olevan todella matalaviritteisiä.

mitähän tuommoisesta 250cc zongshenistä vois saada porttaamalla kannen, tekemällä vapaasti virtaavan pakoputken (varmaan joku 30-35mm putki?), 32-34mm kaasutin (käytetty, ehkä joku 60-120e?), vapaasti virtaava ilmansuodatin, rajoittamaton cdi.... ja muuta kivaa.

vaikka tuosta pitäisi tulla käyttis, on aika varmaa että virittelen sitä edes jollain tavalla. ja isompi kone varmaan heti kun budjetti sen sallii. :D


+alv+tulli.. Mites meinasit tuon jäähdytyksen tehdä? Syyläri, nesteelle säiliö jne? Vai tarkottaako tuo vesijäähdytys tuossa jotain muuta? Aika pahasti tulee takkiin myydessä jos raskaammalla kädellä virität, tuollaisilla vireillä saat pyörän myytyä ehkä 300-500e vastaavaa vakiota kalliimmalla. Kannattaa ehkä ostaa valmiiksi piristetty pyörä, varsinkin jos olet toista pyörää väsäämässä samaan aikaan. Halvallahan ei oikein löydä tehokasta endurotyyppistä piikkiä, mutta jos teho on ykkössijalla niin kannattaa ehkä kattoa kyykkyjä ;)

Re: Derbi Senda R/SM 125cc 4-stroke

6.12.2013 16:44

Kyllä sen moottorin hinnan voi takaisin saada, tosin ainahan näitten kanssa jää tappiolle :D

Re: Derbi Senda R/SM 125cc 4-stroke

7.12.2013 12:59

no joo, pelkkää mutuiluahan tuo 250cc:n koneen virittäminen oli.

tosiaan miulla on hankinnassa toinen pärrä, jota rakentelee ja virittelee paljon enemmän, niin ei voi oikein sitä käyttistä alkaa laittelemaan, kun koskaan ei tiedä millaisia ongelmia tulee. kokemusta on.. :roll:

korkeintaan se itsetehty putki ja isompi kaasari isomman koneen kanssa.

mut kuitenkin, täs keväämmällä sitten kun myyn tuon mopon pois, niin sitten alkaa kattelemaan näitä. ;)

Re: Derbi Senda R/SM 125cc 4-stroke

27.12.2013 15:17

Haluisko joku kertoa miten menee -08 vuoden sendasta et mihin cdi johot menee?