Mallikohtaista yleiskeskustelua kevytmoottoripyöriin liittyen, ei tekniikkakeskustelua!

Alueen säännöt

Ei tekniikkaan liittyvää keskustelua tälle alueelle!

Tekniikalle on oma alueensa.

Re: Aprilia RS/Tuono

27.7.2014 23:16

Kiitos kattavasta vastauksesta!

Re: Aprilia RS/Tuono

28.7.2014 9:46

Huoltokirjan mukaan männän vaihto muistaakseni 10-12tkm

Re: Aprilia RS/Tuono

28.7.2014 13:50

Miks sylinteri pitäs 16tkm kohalla jo vaihtaa? :roll:

EDIT: En kyllä sitäkään ymmärrä miks pytyllä ajas vaan kaks mäntää? :eek:
Viimeksi muokannut Aap- päivämäärä 28.7.2014 19:03, muokattu yhteensä 1 kerran

Re: Aprilia RS/Tuono

28.7.2014 16:06

Jahas, eli muisti on tehnyt tepposet. Kuitenkin yli vuosi jo vierähtänyt viimeisimmästä konerempasta ja puoleen vuoteen ei ole räsää tallissa näkynyt :lol:

Eli tosiaan mikäli tietopankkiin on luottaminen (Aprilia MX, jossa sama rotax 122 kone kuin näissä), männän vaihtoväli on A1-tehoisena 16tkm ja täystehoisena n. 10tkm. Ensimmäinen arvo saatu huoltokirjasta, ja jälkimmäinen on sitten harkinnanmukainen, eli kun puristukset alkavat laskea. Voi kestää enemmän tai vähemmänkin. Sylinterin vaihtovälin taas olen aina ajatellut niin, että joka toinen kerta männänvaihdon yhteydessä saisi sylkän vaihtaa myös. Eli vaihtovälinä voisi lähtökohtaisesti pitää n. 20tkm? Jostain oli päähän pälkähtänyt tuo 16tkm sylkän vaihtoväliksi, tiedä sitten mistä olen senkin keksinyt.. Varmaan ohjearvo jollekkin kisasemmalle koneelle?

Samalla tietysti näsärin suhteen pitää korjailla omia sanojani, eli pikaisen googlettelun tuloksena sain melkein samat 10-15tkm männänvaihtoväliksi. Ja alakertarempan yhteydessä mainittiin näköjään jopa lukema 50tkm, elikkä nassella saa näköjään ajella pitkään ilman suurempia huolia :)

Re: Aprilia RS/Tuono

28.7.2014 19:46

Joo ei kyllä tuota kovakromi pinnotettua pyttyä tarvi vielä missää 20tkm kään vaihella.

Re: Aprilia RS/Tuono

29.7.2014 0:48

Toisaalta melko monessa räsässä näyttäisi olevan juuri tuossa 16tkm kohdalla tehty jonkunlaista remppaa, omassanikin pytty vaihdettu merkkihuollossa, kuuluukohan ihan huoltosuunnitelmaan? Ja männällä ajaa sen 8-12tkm, ajotyylistä ynnä muusta riippuen.

Re: Aprilia RS/Tuono

30.7.2014 12:02

Ei sitä pyttyä tarvitse vaihtaa jos se on kunnossa. Käyttää vaan sylkän mittauksessa kuin vaihtaa mäntää, niin tietää onko kunnossa vai ei. Ja yleisin syy siihen pytyn vaihtoon on se kun 2t mopot leipoo käyttäjän takia usein kiinni ja räsään uusi sylkkä on tietenkin halvempi kuin vanhan pinnoittaminen. Huonon käyttäjän pyörä tarvitsee enemmän huoltoa. Vähän kuin tasapainorattaat räsässä. Porukka ajelee tuhansia kilsoja samoilla öljyillä ja sitten haukutaan muovirattaat kun ne leviää. :roll:

Re: Aprilia RS/Tuono

4.8.2014 1:07

Onko lämpötilalla kuinkakin paljon merkitystä Rotaxin säätöihin?

Pyörä vm. 06 RS, eli euro2-tekniikalla, kaasarina PHBH 28. PS 125, TK 70, ei emulsioputkea. Neula X25, sokka toiseksi alimmassa lovessa. Putkena Jollymoto ja Rave1 löytyy myös.

N. 15° C keleillä tuntuu toimivan hyvin, tosin neulan alueelta ehkä hitusen rikkaalla. 25 - 30° C ei vedä läheskään yhtä hyvin ja röpöttää aivan helvetisti. Lämpöjäkään ei nosta lämpösillä keleillä, johtuu ilmeisesti rikkaalla käymisestä? +25° C ilmalla ryypyllä ei mitään vaikutusta, alhaisemmissa lämpötiloissa aiheuttaa rötäämistä.

Mitäs olette muut tehneet vastaavassa tilanteessa? Antaako olla ja sietää rötäystä sen pari hellepäivää vai säätääkö hellekeleille ja kuumottelee laihalla leipomista sitten kylmemmillä ilmoilla? Tietysti pitäisi säätää uusiksi aina olosuhteiden muututtua, mutta kun ei joka päivä jaksaisi kaasaria rassata. :)

Re: Aprilia RS/Tuono

5.8.2014 13:41

En itte oo ainakkaan huomannu.
Itellä oli sillon räsässä vakiokaasarilla 130 pääsuutin ja kaikki muu vakioita ja pelas hyvin kaikilla keleillä.

Re: Aprilia RS/Tuono

14.8.2014 22:03

Kertokaas nyt te viisaat immeiset et mikä mulla on tossa räsässä? Ku ennen vakio putsarilla ja neulan sokka toisessa kolossa ylhäältä katottuna ja 125 suuttimel kävi ihan hitusen rikkaalla ja kiihty hyvin aina kaikki vaihteet loppuun ja kulki sen 140 mut nyt ku vaihdoin piperin nii 125 suuttimel kävi laihal ja 130 joka on seuraava koko nii ihan hirveen rikkaalla. No nostin neulaa et sokka on ylhäältä kolmannessa ja 125 suutin ja tuntuu vaan vähä tukkoselta mut ei kiihy enää niihyvin ja ei kule vaanku sen 115 :s ja piperi on melkein pakollinen ulkonäön vuoksi.

Re: Aprilia RS/Tuono

14.8.2014 22:59

Tossa ois siitä välistä suuttimia.

https://sparewheel.fi/product_info.php/products_id/1145

http://moposport.fi/fi/paasuutin-128-ki ... -0SkPl_sng

http://www.mc-scatter.com/mopojen-osat- ... 26770.html

Vaahtikset on hankalampi saada säätöihin. Jossei alkuperäistä koppaa huvita laittaa takaisin, niin voihan sitä yrittää viritellä jonkunlaista imua rajoittavaa tekijää. Muovia vähän sinne ja tänne ohjaamaan ilman kulkua tai putsarin päälle/eteen/sivuille? Kaksi puhdistinelementtiä päällekkäin tai osittain sisäkkäin? Öljyämisen vaikutus? Sitten kun saat suurimman huippunopeuden niin neulalla ja muilla säädöillä keskialue kuntoon.

Re: Aprilia RS/Tuono

16.8.2014 13:07

Nyt joku myy mulle 34millisen kaasarin ja raven!! Olis kiirekki joten ei muutakun tarjoomaan nyt vain! Tai kertokaa mistä saan kaasarin ja imukaulan ?

Re: Aprilia RS/Tuono

21.8.2014 9:07

Kertokaas te viisammat ihmiset että mikä on vm-06 Räsässä vikana kun kadottaa kipinän moottorin lämmetessä? Tulpalla ei ollut vaikutusta, mutta kun nostaa tankin ylös ja antaa jäähtyä niin rupeaa toimimaan? Bensaa ja korvaus ilmaa saa.

Re: Aprilia RS/Tuono

24.8.2014 14:59

Millais tuo takavalon polttimo vaihdetaan kun se on luultavasti palanu? Pitäkö takapenkki irroitaa ja millais se irtoaa?

Re: Aprilia RS/Tuono

24.8.2014 17:43

Kummat kannattaa ostaa normaalille kuivalle asfaltti ajolle, o renkaalliset vai
o renkaattomat ketjut?