Mallikohtaista yleiskeskustelua kevytmoottoripyöriin liittyen, ei tekniikkakeskustelua!

Alueen säännöt

Ei tekniikkaan liittyvää keskustelua tälle alueelle!

Tekniikalle on oma alueensa.

Re: Aprilia MX 125

3.10.2012 18:15

Rajis- kirjoitti:Kaikkiin varoitusvaloihin menee vakiomittarissa omat maapiuhat, mutta kosossa tosiaan vaan se yksi joka muistaakseni laitettiin pyörän siniseen(en muista varmaksi mutta pyörän maapiuhaan kuitenkin) ja noista varoitusvaloista kytken VAIN plussa johdot kosoon ;) Eli vapaanvalostakin laitat vain plussa johdon koson vapaan valon plussajohtoon.

Niin se mulla onkin kytkettynä, mutta kun vapaavalon katkaisin on varoitusvalon maapuolella, eli se palaa kokoajan koska ottaa maat muiden varoitusvalojen kautta samasta piuhasta. Ja kyllä se sininen on se maa:D

Re: Aprilia MX 125

3.10.2012 18:20

Rajis- kirjoitti:Motonetistä saa tota motulia kanssa muistaakseni 15e purkki ;)

No kappas http://kauppa.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=59-3012 tossa sitä olikii D: kävin siel motonetissä mut eihän sitä voinu löytää sieltä :D

Re: Aprilia MX 125

3.10.2012 22:25

mites noi muovirattaat ku kaveri sanoi että koko motti pitäis pois ottaa jotta saa vaihdettuu niin eikös sen paikallaanki voi tehdä? ja osaanko tehdä sitä edes,kun en koneen alakerran kanssa oo koskaan pelannu? jos vaan ohjeet hankkii jostain ?

Re: Aprilia MX 125

3.10.2012 23:01

Ei tarvi ottaa mottia pois rungosta ja onnistuu kyllä, tosin kiksin virittäminen voi aiheuttaa harmaita hiuksia mutta siitäkin selviää ohjeilla ;)

Re: Aprilia MX 125

4.10.2012 16:18

Melko yksinkertainen homma se muoviratteitten vaihto. Öljyt pois ja kytkinkoppa irti, sit kytkin ja muut rojut edestä pois (kytkin lähtee helposti irti ihan vain vetämällä kokonaisena pakettina). Sit vanhat muovirattaat irti ja uudet tilalle. Muista laittaa rattaissa sitten niissä merkkinä olevat viivat kohdakkain (sekä rattaan ja akselin väliset viivat sekä rattaiden väliset viivat). Sit kaikki romppeet takas paikoilleen ja kovaa ajoa. Ei tosiaankaan kovin paha homma ole. Kannattaa ottaa kuvia, niin muistaa mihin mikäkin tuli, ja varata jokin hyvä astia/laatikko osille rempan ajaksi niin eivät pääse häviämään. Muovirattaiden lisäksi kannattaa varata kytkinkopan tiiviste sekä vaihteistoöljyä ;)

Re: Aprilia MX 125

4.10.2012 16:44

Dodiii. Nyt ois tollasta vaihteistoöljyy nimeltä : Motylgear SAE 75W90
---> API GL-4/GL-5 - MIL-L-2105D <--- ja tollanen lukee ton paketin tiedoissa, nii toi rupes kiinnostaa mitähän lie tarkottaa :D ? Eli uskallanko mie laittaa tätä nyt sinne... :D

Re: Aprilia MX 125

4.10.2012 20:30

Sinne vaan. Laitat googleen API GL-4 niin siellä selviää mitä toi gl4 ja gl5 tarkottaa, eli siinä on lisäaineita mm. luultavasti kytkinlisäaine. Eli vidun hyvää tavaraa.

Re: Aprilia MX 125

4.10.2012 22:14

kivikk0 kirjoitti:
Rajis- kirjoitti:Kaikkiin varoitusvaloihin menee vakiomittarissa omat maapiuhat, mutta kosossa tosiaan vaan se yksi joka muistaakseni laitettiin pyörän siniseen(en muista varmaksi mutta pyörän maapiuhaan kuitenkin) ja noista varoitusvaloista kytken VAIN plussa johdot kosoon ;) Eli vapaanvalostakin laitat vain plussa johdon koson vapaan valon plussajohtoon.

Niin se mulla onkin kytkettynä, mutta kun vapaavalon katkaisin on varoitusvalon maapuolella, eli se palaa kokoajan koska ottaa maat muiden varoitusvalojen kautta samasta piuhasta. Ja kyllä se sininen on se maa:D

No perhana, laitappa käyttäjälle nieminennn yv:tä ja pyydä kattomaan niistä koson lapuista. Sanot sille, että koson laatikossa on paperi missä lukee mikä johto menee mihinkin ;)

Re: Aprilia MX 125

5.10.2012 14:11

öö siis itekki räsässä heitin vaa sen vapaanvalon johdon sen väriseen johtoon sinne mikä lähtee siitävapaavalon anturista :D Yleismittarilla mittaa mistä tulee tulee 12v ja siittä virta kosolle ja maan mittaa kans.
Räsässäki jäi meleko nippu tyhjuä johtoja vakiomittarista. Sininen näissä patongeissa yleensä se +12v

E: ja se ei tosiaan oo katkasin maa puolella :D

Re: Aprilia MX 125

5.10.2012 15:46

Kyllä se vaan on. Käykäähän tsekkaamassa mun galleriasta sähkökaaviosta. En kyllä itse ainakaan saa tuota mitenkään virtapuolelle pääteltyä.. :s

Re: Aprilia MX 125

5.10.2012 16:21

Eieiei, se on itessään maadotettu, tuostahan sen näkee :D ja se on plus joka lähtee mittaria kohti anturista

Re: Aprilia MX 125

5.10.2012 16:33

No mistäs helkkarista se ottaa virran?

Re: Aprilia MX 125

5.10.2012 21:38

no mittarilta :D

E.hiffaakkohaa sää nyt iha oikee, siis se piuha joka lähtee siittä vapaavalon anturista menee mittarille sieltä tulee virta, ku vaihde on silmässä se anturi ei yhdistä sitten kun laittaa vapaan niin yhdistää ja tadaa lamppu mittaristossa syttyy. Ja maata ei tarvi ko se anturi maadottuu ko sen ruuvvaa siihen lohkoon kii. :D

Re: Aprilia MX 125

6.10.2012 15:53

Mites toi muovirattaitten vaihto tapahtuu? Täl hetkel siinä vaiheessa että putki, tankki ja katteet irti. Otin myös kiksin ja vaihdepolkimen irti. Mietin että miten saan ton öljypumpun vaijerin irti? Ja kytkinvaijerin? Kiitos jos joku vois selventää pitääkö ne ottaa irti ja miten ottaa irti :D

Re: Aprilia MX 125

6.10.2012 16:07

joo. No nyt seuraavaksi irrotat vaa koko öljypumpun nii ei sitä sen vaijeria tarvi, se pumppu on kahella mustalla kuusiokololla kii.
Kytkinvaijerinkin annat olla vaa.
Sitten otat kopan ruuvit irti ja otat kopan pois, kannattaa siitä ko vedät koppaa niin painaa vaihdepolkimen akselia moottoriin päin nii se ei lähe sieltä kolosta nii ei tarvi ihmetellä mihin se tulee, tosin helppo se on takasi laittaa vaikka lähteeki :D
Sitte älä säikähä ku otat koppaa ko kuuluu kräkspoks ja osat lentelee ko käynnistys polkimen jännitys laukeaa :lol: Sitte otat vaa kytkinkruunun pois ja muovirattaat on jo näkösällä. Muita myös oikeat ajoitukset rattaille Kuva Kuva Työniloa!