Irroittaminen
(koskee siis T mallia, jos sinulla olikin TD niin joku viisaampi kertokkoot sille omat ohjeensa) :
-irroita sivukopat, tankki ja bensaletku. Seuraavaksi kytkinvaijeri ja kierroslukumittarin vaijeri. Tässä välissä voi olla hyvä tyhjennellä kaasarit, jos jaksaa...
-Kaasareiden irroittaminen voi olla viheliäistä puuhaa, vaijerien/luistien irroittamisen jälkeen pitäisi saada kaasarit kammettua irti ilmanputsarin ja kannen välistä. Itse olen yleensä nuo irroittanut löysäämällä kumikurkkujen kiristinpannat ja ilmanputsarin puolelta kumituttien kiristinjouset, sen jälkeen varovasti leveäkärkisen ruuvimeisselin kammennut ilmanputsarin aukon ja kumitutin väliin ja "luiskauttanut" sen avulla kaasarin ulospäin sivulle ja kun kumitutti irtoaa kokonaan ilmanputsarista, lähtee kaasari vetämällä. Tämä tapa käy sitten sekä ilmanputsarin että kannen pään kumikauluksien kunnon päälle mikäli ne ovat kovettuneet, pahimmillaan kurkut voiva revetä tai haljeta. Toisia keinoja irroittamiseen olisi ilmanputsarikopan irroittaminen ja vetäminen taaksepäin, jos on tilaa (kumitutit irtoavat suoraan ilman suurempaa väkivaltaa) tai alumiinisten kanteen johtavien "imuputkien" (joihin kumitutit tulevat kiinni) irroittaminen, jolloin kaasarin saa käännettyä ja vedettyä eteenpäin. Kaikissa tavoissa kannattaa muistaa varoa kaasarien välistä ryyppylinkustoa, se lähtee irti vasemmanpuoleisesta kaasarista painamalla "levy" ulos akselilta sen jälkeen kun kaasaria on vähän saatu liikkeelle (ei muuten mahu tulemaan).
-Tämän jälkeen pitää irroittaa vain vaihdepoljin,ketjukoppa, ketjut, moottorin sähköliitin, tulpanhatut ym. Myös takajarrupolkimen irroituksella saa lisää tilaa, mutta ei pakollista.
- Kun kaikki on irti niin voi alkaa irroittelemaan kiinnityspultit, ensin 4 pulttia koneen edestä jolloin U:n mallinen kiinnikerauta irtoaa, sitten sylinterikannen yläpuolelta yksi kiinnikepultti, sitten alempi moottorin takana olevista isoista kiinnikepulteista. Tässä vaiheessa on hyvä huudella kaveri apuun tai jos yksinään haluaa välttämättä tehä niin kasaa vaikka lautoja koneen alle jotta ei ainakaan vahingossa suoraan betonille tipu. Yksin tehdessä olen kannatellut konetta runkoa vasten yhdellä kädellä ja toisella irroittanut viimeisen kiinnityspultin, tämän jälkeen kone onkin jo irtaallaan. Kaksin varmasti helpompaa toisen kannatellessa konetta ja toisen irroittaessa pultin.
Moottoria saattaa joutua hiukan kääntämään sivuttain saadakseen sen pois rungon "kehikosta".
Purkaessa Haynesin opas on mukava, mutta tärkeimmät tiedot saanee myös foorumin kautta. Nokka-akselin hammasrattaan ja ketjun kanssa taiteillessa saattaa mennä tovi mutta vähän aikaa ihmettelemällä yleensä saa nuo osat sellaisene järjestykseen että nokka-akselin saa vedettyä pois.
Kerrotko vielä mitä tiivisteitä olet vaihtamassa? Pelkät yläkerran tiivisteet vai myös alakerran puolelle?
Haynesin oppaan ohjeiden vastaisesti omasta mielestäkin lohkojen avaaminen on helpompaa purkamalla virtapuoli ja nostamalla se puoli irti toisesta lohkosta eikä päinvastoin. Muistaakseni selvisi näin vähemmällä purkamisella? (En ole toviin purkanut konetta niin en aivan 100% varma ole tästä)
Kasatessa... Älä tiputa nokkapukkeihin tulevia prikkoja lohkoihin. Kokeilin tuon, aiheuttaa lievää vitutusta. Nokkaketjun taiteileminen hammasrattaalle saattaa taas viedä tovin, muista siinä nostaa ketjunkiristin täysin ylös(=löysää ketjulle) ja lukita se säätömutterilla siihen. Kuvien otto purkaessa ei ole koskaan pahitteeksi. Nokka-akseli ajoitetaan asettamalla kampiakseli ykköspytyn YKK asentoon, jolloin nokka-akselin päädyssä olevan loven tulisi osoittaa suoraan taaksepäin ja olla kannen tiivistepinnan tasalla sen suuntaisesti. Myös nokka-akselin hammasrattaassa olevien pisteiden tulee olla tällöin valupinnan tasossa. Tämän jälkeen voi nokkapukit laitella paikoilleen ja säätää sytytyksen kohdalleen.
Et varmaan näin perinpohjaista selostusta kaivannut mutta tulipahan taas aikaa tapettua tätä naputellessa