Mallikohtaista yleiskeskustelua kevytmoottoripyöriin liittyen, ei tekniikkakeskustelua!

Alueen säännöt

Ei tekniikkaan liittyvää keskustelua tälle alueelle!

Tekniikalle on oma alueensa.

15.9.2009 23:46

Irroittaminen
(koskee siis T mallia, jos sinulla olikin TD niin joku viisaampi kertokkoot sille omat ohjeensa) :

-irroita sivukopat, tankki ja bensaletku. Seuraavaksi kytkinvaijeri ja kierroslukumittarin vaijeri. Tässä välissä voi olla hyvä tyhjennellä kaasarit, jos jaksaa...

-Kaasareiden irroittaminen voi olla viheliäistä puuhaa, vaijerien/luistien irroittamisen jälkeen pitäisi saada kaasarit kammettua irti ilmanputsarin ja kannen välistä. Itse olen yleensä nuo irroittanut löysäämällä kumikurkkujen kiristinpannat ja ilmanputsarin puolelta kumituttien kiristinjouset, sen jälkeen varovasti leveäkärkisen ruuvimeisselin kammennut ilmanputsarin aukon ja kumitutin väliin ja "luiskauttanut" sen avulla kaasarin ulospäin sivulle ja kun kumitutti irtoaa kokonaan ilmanputsarista, lähtee kaasari vetämällä. Tämä tapa käy sitten sekä ilmanputsarin että kannen pään kumikauluksien kunnon päälle mikäli ne ovat kovettuneet, pahimmillaan kurkut voiva revetä tai haljeta. Toisia keinoja irroittamiseen olisi ilmanputsarikopan irroittaminen ja vetäminen taaksepäin, jos on tilaa (kumitutit irtoavat suoraan ilman suurempaa väkivaltaa) tai alumiinisten kanteen johtavien "imuputkien" (joihin kumitutit tulevat kiinni) irroittaminen, jolloin kaasarin saa käännettyä ja vedettyä eteenpäin. Kaikissa tavoissa kannattaa muistaa varoa kaasarien välistä ryyppylinkustoa, se lähtee irti vasemmanpuoleisesta kaasarista painamalla "levy" ulos akselilta sen jälkeen kun kaasaria on vähän saatu liikkeelle (ei muuten mahu tulemaan).

-Tämän jälkeen pitää irroittaa vain vaihdepoljin,ketjukoppa, ketjut, moottorin sähköliitin, tulpanhatut ym. Myös takajarrupolkimen irroituksella saa lisää tilaa, mutta ei pakollista.

- Kun kaikki on irti niin voi alkaa irroittelemaan kiinnityspultit, ensin 4 pulttia koneen edestä jolloin U:n mallinen kiinnikerauta irtoaa, sitten sylinterikannen yläpuolelta yksi kiinnikepultti, sitten alempi moottorin takana olevista isoista kiinnikepulteista. Tässä vaiheessa on hyvä huudella kaveri apuun tai jos yksinään haluaa välttämättä tehä niin kasaa vaikka lautoja koneen alle jotta ei ainakaan vahingossa suoraan betonille tipu. Yksin tehdessä olen kannatellut konetta runkoa vasten yhdellä kädellä ja toisella irroittanut viimeisen kiinnityspultin, tämän jälkeen kone onkin jo irtaallaan. Kaksin varmasti helpompaa toisen kannatellessa konetta ja toisen irroittaessa pultin.
Moottoria saattaa joutua hiukan kääntämään sivuttain saadakseen sen pois rungon "kehikosta".


Purkaessa Haynesin opas on mukava, mutta tärkeimmät tiedot saanee myös foorumin kautta. Nokka-akselin hammasrattaan ja ketjun kanssa taiteillessa saattaa mennä tovi mutta vähän aikaa ihmettelemällä yleensä saa nuo osat sellaisene järjestykseen että nokka-akselin saa vedettyä pois.

Kerrotko vielä mitä tiivisteitä olet vaihtamassa? Pelkät yläkerran tiivisteet vai myös alakerran puolelle?

Haynesin oppaan ohjeiden vastaisesti omasta mielestäkin lohkojen avaaminen on helpompaa purkamalla virtapuoli ja nostamalla se puoli irti toisesta lohkosta eikä päinvastoin. Muistaakseni selvisi näin vähemmällä purkamisella? (En ole toviin purkanut konetta niin en aivan 100% varma ole tästä)

Kasatessa... Älä tiputa nokkapukkeihin tulevia prikkoja lohkoihin. Kokeilin tuon, aiheuttaa lievää vitutusta. Nokkaketjun taiteileminen hammasrattaalle saattaa taas viedä tovin, muista siinä nostaa ketjunkiristin täysin ylös(=löysää ketjulle) ja lukita se säätömutterilla siihen. Kuvien otto purkaessa ei ole koskaan pahitteeksi. Nokka-akseli ajoitetaan asettamalla kampiakseli ykköspytyn YKK asentoon, jolloin nokka-akselin päädyssä olevan loven tulisi osoittaa suoraan taaksepäin ja olla kannen tiivistepinnan tasalla sen suuntaisesti. Myös nokka-akselin hammasrattaassa olevien pisteiden tulee olla tällöin valupinnan tasossa. Tämän jälkeen voi nokkapukit laitella paikoilleen ja säätää sytytyksen kohdalleen.

Et varmaan näin perinpohjaista selostusta kaivannut mutta tulipahan taas aikaa tapettua tätä naputellessa :nolo:

16.9.2009 17:07

Morjesta!
On tullut vähän vietettyä hiljaiseloa mutta pitäähän tännekin tulla välistä höpisemään. :D

Oma pyörä on viittä vaille kasattuna (vihdoinkin). Sähköjä oon laitellut ja vilkkurele pitäisi mennä korjauttamaan kun ei oikein meinaa pelittää.
Onko kellään K5/B6 omistajalla tietoa onko tuolle satulan alla sijaitsevalle keltaiselle johdolle paria olemassa? tai mitähän virkaa se ajaa yleensäkin siellä.

16.9.2009 17:40

Tunturikuski kirjoitti:Irroittaminen
(koskee siis T mallia, jos sinulla olikin TD niin joku viisaampi kertokkoot sille omat ohjeensa) :
....
Et varmaan näin perinpohjaista selostusta kaivannut mutta tulipahan taas aikaa tapettua tätä naputellessa :nolo:


Alakerran tiivisteethän ne häätyy vaihtaa, varsinkin kun korkeissa nopeuksissa (80->) ja lämpimänä pytyn alajuuresta alkaa vuotamaan ööliä hieman (pakokanavien alapuolella). Samoin tahtoo polttaa hieman öljyäkin kun kierokset nousevat ->7000, savua tulee hieman ja jotain erikoista siinä haiskahtaa, mutta tätä ongelmaa ei ole kunhan kierokset pysyvät tuon lukeman sisällä. Pienen matka-ajon jälkeen huohotinletkusta tulee veden ja öljyn vaahtoa pieninä pisaroina, joka viittaisi että vettä olisi öölin seassa. Kerran öljyt olen ehtinyt vaihtaa, Hondan omiin kesämpänä mutta siltippä sama ongelma. Mutta tosiaan, öljyn syömiseen; voisiko vikana olla halpahalli-männät, joissa on vain yksiosainen öljyrengas, kun taas vakiona pitäisi olla kolmiosainen?

Kylmänä lähtee hyvin käyntiin, ei savuta ja tyhjäkäyntikin pysyy nätisti 1200rpm:ssa. Seoskin pitäisi olla lähellä sitä oikeaa, ei ainakaan paljoa heitä maitokahvin väristä.

Mitä tulee ohjeisiin; niin auttaahan toi enemmän kuin tarpeeksi ja säästää turhalta työltä mahdollisesti ;).

Samalla utelisin, että mistä löytyisi T-malliin 1982:een uutta penkkiä? David Silver Sparessa löytyisi, mutta 1981 TB:een. Yritin udella, että meneekö tuohon T-malliin toi penkki mutta eivätpä osanneet sanoa sitä.
Jos koneremonttia pitää tehdä, niin mistä männät? Honda Daxin männät ainakin ymmärrykseni mukaan olisi melkein sopivat, mutta niissä on vain yksiosainen öljyrengas?

16.9.2009 22:29

jokup kirjoitti:Jos koneremonttia pitää tehdä, niin mistä männät? Honda Daxin männät ainakin ymmärrykseni mukaan olisi melkein sopivat, mutta niissä on vain yksiosainen öljyrengas?
Niissä on 3-osainen öljyrengas, männät sopii melkein suoraan, helmat täytyy lyhentää saman pituisiksi, kuin orkkiksessa.

18.9.2009 17:00

jokup kirjoitti:Samalla utelisin, että mistä löytyisi T-malliin 1982:een uutta penkkiä? David Silver Sparessa löytyisi, mutta 1981 TB:een. Yritin udella, että meneekö tuohon T-malliin toi penkki mutta eivätpä osanneet sanoa sitä.


Käsittääkseni kaikissa T-malleissa (T1, T2, TA ja TB) on sama penkki, tosin en mene ihan varmaksi sanomaan. CMSNL:n osaluetteloista tuon varmaan voi tarkistaa vielä. Erot taitavat keskittyä penkinpäälliseen?

Penkin pohjapelti päässyt mädäntymään vai joku muu vika penkissä/sitä ei ollenkaan?

18.9.2009 21:58

Tunturikuski kirjoitti:Penkin pohjapelti päässyt mädäntymään vai joku muu vika penkissä/sitä ei ollenkaan?


Edellinen(?) omistaja on teetättänyt cafe racer -tyyllisen penkin, sekä että pohja on heikossa hapessa (galleriassa kuvat).

20.9.2009 11:32

Vilkaisin kuvat ja sanoisin että tuo David Silver Sparesin istuin käy kyllä jos haluat alkuperäisenkaltaisen laitella. En ole varma mutta jossain taisi olla keskustelua että noissa David Silverin istuimissa on sitten muovinen pohja peltisen sijaan, mutta ei juuri muuta eroa.

Jos tuolta tilaat niin tarkista millaiset postikulut länttäävät, meinasivat ensin laskuttaa minulta 2600£ postikuluja :D Tosin vastailevat hyvin meiliin ja nopeasti tuo saatiin korjattua.

väritykset

20.9.2009 12:05

en ole varma osaanko muotoilla tän oikein mut koitetaan, mitenkä nämä väritykset menee vuosimallin mukaan? tarttis tietää kun kohta noita rojekteja alottelen.

20.9.2009 12:19

holle- kirjoitti:en ole varma osaanko muotoilla tän oikein mut koitetaan, mitenkä nämä väritykset menee vuosimallin mukaan? tarttis tietää kun kohta noita rojekteja alottelen.


Tästä linkistä nähnee jotain osviittaa malleista ja niiden värityksestä.

Jossain projektisivuilla oli värikoodejakin noille mutta en nyt etsimälläkään löydä sitä... Pitää lisätä tähän jos satun vielä löytämään kyseisein sivun.

Kaivelin CMSNL ja muitten sivujen avulla vähän noita värikoodeja ja sain koostettua seuraavan listan:

T1 (mahdollisesti runkonumerosta CB125T-2005720 eteenpäin)

    Väri - Koodi - Värin nimi

    Sininen ----- PB-3C-C ----- Candy Sapphire Blue
    Punainen ----- R-33 ----- Helios Red
    Hopea ----- NH-42M-C ----- Custom Silver Metallic
    Oranssi ----- YR-26 ----- Shiny Orange
    ????????? ----- NH-100C ----- ????????

NH-100C:stä ei varmuutta mutta heitän arvalla että voisi olla joku joku mustan sävy.

T2 (mahdollisesti runkonumerosta CB125T-2208014 eteenpäin)

    Musta ----- NH-1 ----- Black
    Sininen ----- PB-3C-C ----- Candy Sapphire Blue
    Punainen ----- R-33 ----- Helios Red
    Hopea ----- NH-42M-C ----- Custom Silver Metallic
    Valkoinen ----- NH-24 ----- Ceramic white

TA (ja ilmeisesti myös B, mahdollisesit runkonumerosta CB125T-2301131 eteenpäin)

    Musta ----- NH-1 ----- Black
    Sininen ----- PB-3C-C ----- Candy Sapphire Blue
    Punainen ----- R-33 ----- Helios Red


Runkonumeroiden tarkkuudesta ja värien oikeellisuudesta en mene takuuseen mutta taitaa tuo edes "sinne päin" olla. Noilla koodeilla ja värien nimillä voi yrittää jostain asiantuntevasta maalikaupasta kysellä maalia, ainakin täälläpäin löytyi Candy Sapphire Blue vielä.

Jos joku tarvitsee K5/B6/TD malleille noita värejä niin hihkaiskaa, voin yrittää katsella niillekkin koodit.

20.9.2009 17:34

Tunturikuski kirjoitti:Jos tuolta tilaat niin tarkista millaiset postikulut länttäävät


Sivujen mukaan olisi 19£ jos lähetys ylittää yli 2kg tai 60£. Lähiaikoina aukaisen koneen ja katselen, että onko tarvetta tilata muutakin kuin penkin.

21.9.2009 16:23

Tästä linkistä nähnee jotain osviittaa malleista ja niiden värityksestä.

Jossain projektisivuilla oli värikoodejakin noille mutta en nyt etsimälläkään löydä sitä... Pitää lisätä tähän jos satun vielä löytämään kyseisein sivun.

Kaivelin CMSNL ja muitten sivujen avulla vähän noita värikoodeja ja sain koostettua seuraavan listan:

T1 (mahdollisesti runkonumerosta CB125T-2005720 eteenpäin)

    Väri - Koodi - Värin nimi

    Sininen ----- PB-3C-C ----- Candy Sapphire Blue
    Punainen ----- R-33 ----- Helios Red
    Hopea ----- NH-42M-C ----- Custom Silver Metallic
    Oranssi ----- YR-26 ----- Shiny Orange
    ????????? ----- NH-100C ----- ????????

NH-100C:stä ei varmuutta mutta heitän arvalla että voisi olla joku joku mustan sävy.

T2 (mahdollisesti runkonumerosta CB125T-2208014 eteenpäin)

    Musta ----- NH-1 ----- Black
    Sininen ----- PB-3C-C ----- Candy Sapphire Blue
    Punainen ----- R-33 ----- Helios Red
    Hopea ----- NH-42M-C ----- Custom Silver Metallic
    Valkoinen ----- NH-24 ----- Ceramic white

TA (ja ilmeisesti myös B, mahdollisesit runkonumerosta CB125T-2301131 eteenpäin)

    Musta ----- NH-1 ----- Black
    Sininen ----- PB-3C-C ----- Candy Sapphire Blue
    Punainen ----- R-33 ----- Helios Red


Runkonumeroiden tarkkuudesta ja värien oikeellisuudesta en mene takuuseen mutta taitaa tuo edes "sinne päin" olla. Noilla koodeilla ja värien nimillä voi yrittää jostain asiantuntevasta maalikaupasta kysellä maalia, ainakin täälläpäin löytyi Candy Sapphire Blue vielä.

Jos joku tarvitsee K5/B6/TD malleille noita värejä niin hihkaiskaa, voin yrittää katsella niillekkin koodit.[/quote]


Elikkä just nuo k5-mallin väritykset lähinnä kiinnostais..
En kiireessä huomannu et jäi mainittematta:D

21.9.2009 22:37

holle- kirjoitti:Elikkä just nuo k5-mallin väritykset lähinnä kiinnostais..
En kiireessä huomannu et jäi mainittematta:D


Siinä tapauksessa tarkista Aimo Nuppulan sivusto, huomattavan kattava tietopaketti K5 mallista.

Tuolle värikoodit näyttävät olevan vähän hankalemmat mutta yritän vielä katsella paremmalla ajalla. Nuppulan sivuilla mainitun "Candy gold custom":in, jolle ei värikoodia ole löytyi tuollainen koodi: R-2C-F sävy LX... Jollain maaliliikkeillä Hondan listoja on (liekkö noin vanhoja värejä enää?) mutta varminta lienee jo teetättää omat värit jonkin ehjän, varjossa ja kulumiselta suojassa olleen maalipinnan perusteella jos meinaa kunnostaa alkuperäisenkaltaiseksi.

Tuolta voi katsella väritysvaihtoehtoja: http://www.bikepics.com/honda/cb125/ K5 -> rumpujarru, b6 -> levyjarru. Osa kuvista on mitä on mutta poimi siisteimmät päältä.

22.9.2009 18:54

Kiitos noista, oli mielessä ostaa tuo kullankeltainen emopyöräksi koska paremmat maalit, mutta tuosta tuli niin hyvin selville sinisen koodit että voin käyttää vaikka varsinaisen rojektinkin maalauksessa.

23.9.2009 19:00

Kävi pien vahinko cb:llä ajaessa. Nyt ois haussa etulampun lasi ja muovi, nopeusmittari sekä tanko. Jos löytyy ylimääräsiä nurkista niin tarjoa ihmeessä!

23.9.2009 19:36

Väreistä vielä: mikähän tuo minun oma OLI? Kattokaas Galleria. En mistää o löytäny samanlaista. CB-tekstitkin oli käsinmaalattu sivukatteisiin... Kaduttaa niin perkelesti että menin pilaamaan...