Mallikohtaista yleiskeskustelua kevytmoottoripyöriin liittyen, ei tekniikkakeskustelua!

Alueen säännöt

Ei tekniikkaan liittyvää keskustelua tälle alueelle!

Tekniikalle on oma alueensa.

Re: Aprilia RS/Tuono

9.5.2014 16:21

Jep

Re: Aprilia RS/Tuono

11.5.2014 16:19

Nytte tarviisin apua tohon 02 vuosimallia olevaan räsään joka ei suostu pysymään käynnissä yli 40 asteen lämmössä? :itku:

Re: Aprilia RS/Tuono

12.5.2014 15:09

Tulppa?

Re: Aprilia RS/Tuono

17.5.2014 14:21

Ei näköjään auttanut tuo öljyjen vaihto... Vieläkin heittää välivapaalle ennen tehopiikkiä, mutta ehkä hieman vähemmän kuin ennen. Vaihteetkin lonksuu aika ikävästi sisään. Mikä avuks? Koneremppa tehty siis 4tkm sitten liikkeessä? Öljyt tällä hetkellä castrol MTX 10w40.

Re: Aprilia RS/Tuono

19.5.2014 23:55

Oon katellu itselleni tällästä RS:ää kevariks. Mitä pitäis ottaa huomioon pyörää ostettaessa, onko jotain erityistä esim. tyyppivikaa mikä pitäisi olla checkattuna ja onko nämä miten luotettavia pyöriä jos ajattelin ns. halvalla ostaa pyörän työmatkoille supermotoni tilalle???
Minkäslaiset huoltovälit tälläsessä on ja mitä tietyillä kilometreillä pitäis olla vaihettuna, männät kiertarit sun muut? En googlella tahtonut millään löytää kunnon tietoa, pelkkää suomi24-mutuilua, siksi kysymykseni. Kiitos etukäteen jos joku viitsisi vastata! :)

Re: Aprilia RS/Tuono

20.5.2014 1:28

viewtopic.php?f=12&t=83332&start=2550

Lueppa tuolta tuo mun viesti, siinä on vähän juttua räsästä. Kiertokangesta en osaa varmaksi sanoa, mutta epäilisin suunnilleen tuota 25-30tkm sillekkin sopivaksi vaihtoväliksi.

Jos ostat hyvin huolletun yksilön ja ei osu huonoa onnea kohdalle (niin kuin minulla tuossa viestissä), niin ovat kyllä ihan luotettavia. Varatulppa ja avain penkin alla mukana niin ei pitäisi jäädä tien päälle.

Re: Aprilia RS/Tuono

20.5.2014 11:13

Okei. Monesti kuulee noista RS:sistä vaan negatiivista kommenttia niiden kestävyydestä. Moneen myynnissä olevaan n. 20tkm ajettuun RS:ään on vaan vaihdettu sylinterisarja muttei kiertokankea. Onko näihin luottamista vai saako pelätä seuraavaa remonttia jo? Paljonkos mm kiertokankiremontti sitten noin karkeasti maksaa? Ja Rave 1 oli se kestävämpi joka ei syö laippoja? :)

Re: Aprilia RS/Tuono

20.5.2014 12:00

Nakkilalla kiertokankisarja näkyy olevan 124e, eli osien puolesta ei hirveän kallis remontti. Mistä tahansa muualta tilattuna (ulkomailta halvimmat) säästää siinäkin. Tämä tietysti, jos tykkää itse rempata. Liikkeessä työt tietysti moninkertaistavat rempan kustannuksen, eli uskaltaisinko nyt arvioida jotain 300-500e osineen? Tämä on sitten täyttä mutuilua jo :D

Noin vähän ajettuihin ei vielä ole tarvetta vaihtaakaan kiertokankea. Taitaa yleensä remontit mennä vähän sykleittäin männän ja sylkän mukaan, eli kun ruvetaan jompaakumpaa tai molempia vaihtamaan, niin samalla vaihdetaan vähän kaikkea muutakin. Harmi, kun en nyt muista tarkemmin tämän pyörän huoltovälejä, niin en osaa sanoa milloin kiertokanki pitäisi vaihtaa.

Budjetista ja tulevista ajokilometreistä riippuen ehdottaisin joko todella vähän ajettua (15tkm tai alle) tai sitten vähän enemmän ajettua (n. 25-30tkm?) josta on kaikki mahdollinen rempattu. 15tkm ajetussa ei tarvitsisi olla vaihdettuna kuin sylkkä ja mäntä. Haittapuolena on, että jos meinaat pyörää pitää vaikkapa yli 25tkm asti niin vastaan alkaa tulla remontteja tai sitten joudut myymään pyörän remppaamattomana mahdollisesti alihintaan.

Jos ostat vähän enemmän ajetun yksilön, niin kalliit rempat ovatkin jo takanapäin. Tässä pitäisi sitten löytyä tosi hyvin rempattu vehje, eli vaihdettua sylkkä+mäntä, tasapainoakselin muovirattaat, mieluusti kytkin ja kiertokanki. Myös pientä vaihteistoremppaa (laakereita yms) olisi hyvä olla tehtynä. Paras tietysti jos on liikkeen kuitteja näistä niin saa varmasti hyvin rempatun. Sitten jos ajelet vaikka 10tkm ja myyt eteenpäin, niin pelkkä männänvaihto on tarpeen.

Molemmissa raveissa on hyvät ja huonot puolensa, itse ottaisin ennemmin rave ykkösen. Siinä ei pitäisi tulla säätöjuttuja vastaan kun pelataan sähköisellä pakoaukonsäätimellä (kakkonen on pneumaattisesti pakokaasuilla säätyvä). Rave ykkösissä laipan ohjausvaijeria joutuu kuulemma vaihtelemaan aika usein, mutta itse laipan kestävyydestä en osaa tarkemmin sanoa. Rave kakkosissa omakohtaisen kokemuksen mukaan laippa halkesi, ja kai se on jollain muullakin haljennut. Mutta eiköhän se laippa kuitenkin aika pitkään kestä. Itse putsailisin varotoimenpiteenä laippaa ja sen uraa sylinterissä ehkäpä 5tkm välein, alkaen heti ostohetkestä.

Ja rave kannattaa ilman muuta olla täystehoisessa, se tuo alavääntöjä ja vähentää bensan kulutusta. Jos ei pyörässä ravea ole niin kannattaa hommata, rahat kyllä saa bensan muodossa takaisin. Rave 1 on huomattavasti helpompi asentaa, rave kakkosessa pitää porata sylinterin pakokanavaan reikä, ja tätä varten olisi suositeltavaa (joskin ei ihan pakollista?) irrottaa sylinteri.

Niin kuin viestin pituudesta voi päätellä, tässä pyörässä on kyllä päänvaivaa. Huoltoja pitää tehdä aika paljon, ja rahareikiä voi tulla vastaan. Ihan syystäkin RS:n kestävyydellä on maineensa, mutta hyvin huollettu on luotettava siinä missä muutkin 2-tahdit.

Re: Aprilia RS/Tuono

20.5.2014 17:30

Noniin räsämiehet, nyt olis sellanen ongelma, että starttasin räsän ja kaikki toimi kuin unelma, mutta kun sammutin pyörän ja yritin hetken päästä startata uudelleen niin mikään ei toimi, laitan virtalukosta virrat päälle niin valot ei pala, startti ei edes yritä pyöriä. Lähtee kyllä työntämällä käyntiin ja tekniikka pelaa mutta ei pyöri startti eikä valot pala, sulakkeet katsoin ja kaikki ehjiä, kokeilin myös toisella jännitteensäätimellä eli siitäkään ei voi olla kiinni.

Re: Aprilia RS/Tuono

20.5.2014 19:05

noniin kertokaas mistä saa emulsio suutinta vakiokaasariin kun ei mistään tahdo löytyä.. :s

Re: Aprilia RS/Tuono

26.5.2014 23:36

Mistä voi johtua että ei tule alipainetta tarpeeksi tai ollenkaan? Bensahana ja letkut katsottu ja vaihdettu uusiin. Mäntä vaihdettu 250km sitten liikkeessä myös säädetty säädöt kuntoon. Eli ei siis lähde käyntiin kun ei tule bensaa. Kipinä on hyvä. :roll: :roll:
Jostain luin että johtuis että puristukset olis mennyt mutta en oikeen usko tähän.

Re: Aprilia RS/Tuono

27.5.2014 11:30

Meneekö Aprilia rs125 -98 pytty vuoden -01? :nolo:

Re: Aprilia RS/Tuono

27.5.2014 14:34

Mahtuuko 04 vuoden räsään 180/55 17" takarengas ?

Re: Aprilia RS/Tuono

29.5.2014 20:46

voiha se mennä mut tulee vitun pallo

Re: Aprilia RS/Tuono

8.6.2014 23:45

Oiskohan kellään tietoa meneekö nuo vanhempien vuosimallien 3- ja 5-puolaset vanteet tähän uusimpaan 06-> malliin?