Mallikohtaista yleiskeskustelua kevytmoottoripyöriin liittyen, ei tekniikkakeskustelua!

Alueen säännöt

Ei tekniikkaan liittyvää keskustelua tälle alueelle!

Tekniikalle on oma alueensa.

Re: Derbi GPR 125

9.7.2012 11:50

ootko säädelly mitää?

Re: Derbi GPR 125

9.7.2012 12:22

En oo menny säätämään ja tuli yllättäen ajon aikana

Re: Derbi GPR 125

9.7.2012 21:35

Äh mikähän gepardia taas vaivaa :paha:

250km männänvaihdon jälkeen takana (leipas viime syksynä), mitä ny kerkes ajella alle viikon toimi kun unelma. Otin alussa vähä varovaisemmin mut iha normaali ajoa tässä jo. Ainut mikä oli nii täytettiin paisari vähä liian täytee, tuli korkin kautta ulos alussa ylimääräset nesteet (ei hirveästi)..

Nyt sit tosiaan 250km takana, ajelin isoa tietä tonne kauemmaks ja tulin pikkuteitä takasin kaupunkiin, sitten booas vaan yhteen risteykseen. Pikkusen kaasutin ennen sitä ja ei ottanu kierrosta, sit hävis kokona an kierrokset ja sammu. Ei lähteny sit käyntii mitenkään, jätin jäähtyy pariks tuntii ja tulin uudestaan koittaa. Lähti startin rumppaamisella sitte ennen akun tyhjentymistä hyvin käyntiin ja lähin ajelee varovasti kotiinpäin. Kerkesin jonkun puol kilometrii ajella ku teki saman risteyksessä, tyhjäkäynnillä valoissa oli kyl varmaan yli puol minuuttii mut sit sammahti ja ei lähteny enää mitenkää käyntii. Olipa sitte matkaa kotiin, ei millää starttaillu nii piti kaskon piikkiin sitten soitella hinauspalvelut kotia päin.

Seuraavana päivänä sitten availtiin paisarin korkki, siellä olikin vähä ilmataskuu jääny ku tuo säiliö on vähä jännänmuotone, oli nesteraja ehkä sittenki alle minimin. Mutta oisko tuo kevyesti lämpöleikannu? Ku jotenki tullu ylimäärästen nesteiden mukana korkin kautta tuost pinnalta vaa ja jääny ilmaa tonne nii hämäs se raja sillo. Samalla sitten katoin tulpan, oliha tuo aika karstanen ku tosi rikas seos on ettei vaa leikkailis. Lisäiltiin nesteet kunnolla ettei jääny ilmataskuja, putsailin tulpan, ja gepardi starttas hipasusta.

Nesteetki pysy sisällä ja lähin vähä korttelirallilla lämmittelee konetta ettei enää vuoda tosiaan nestettä tms. Tuntu taas pelittävän ku unelma, toimi normaalisti ja starttas heti koko ajan. Lähin sitte vähän kauemmaks ja normaalisti edelleen pelitti. Sitten ku jätin seisomaan ajon jälkee pariks tuntii, starttas edelleen iha hipasusta, mutta buuas sitten samalla tavalla ekaan risteykseen startin jälkeen heti ku uskalsin yli kilometrin kotoolta liikkuu. Työntöreissuha siitä tuli ku ei millää startannu :|

Jokuhan tässä nyt on, joko se karstottaa/kastelee tulppaa iha pirusti (ajossa, miten?), mutta miks toimi 250km iha hyvin ja nyt alko temppuilee? Pyörällä ajettu joku reilu 15tkm. GPR Racing 06', tyhjennetty vakioputki, PS280/TK25. Rikashan toi seos on, mutta miks just nyt alkais karstottaa tulppaa, ja miks starttas eilen mut hyyty ekaan risteyksee.

Eli tää joko kastelee tulppaa, eikai toi sentään kevyttä lämpöleikkausta oo? Aina pienessä vauhdissa/tyhjäkäynniltä ny buuannu sammuksii eikä mitää renkaat menny lukkoon. Mistä pitäs lähtee ettii vikaan?

Taustoja vielä sen verran että tosiaan viime syksynä leipas isommasta vauhista asiantuntijan mukaan bensansaannin loppumiseen, kaasariha se oli sit vähä likane. Männänmuruja joutu reiän takii sit palotilaanki mutta ne kyl putsattiin huolella sieltä pois, ei kai niillä nyt enää osaa ja arpaa ku 250km toimi ku morsian kuitenkin .

Re: Derbi GPR 125

9.7.2012 22:03

jderb kirjoitti:ei kai niillä nyt enää osaa ja arpaa ku 250km toimi ku morsian kuitenkin .
Ai mitä, valittiko se koko ajan jostakin :lol: . Ei helvetissä mihkään kaasarin paskaisuuden piikkiin voi laittaa leipomista... Kerronpa nyt jotain omia kokemuksia: Detsissä oli säätöjen kanssa ongelmia ja sitten se leipas kiinni. Yläkerta auki ja huomasin et lohkossa joku kemiski patentti imuaukossa, siellä oli sitten reikä. Otti imuvuotoa sieltä, säätöihin ei saanut ja TULPPA OLI IHAN KARSTAINEN AINA, vaikka otti imuvuotoa. Uskallan väittää et vian aiheuttaja on sama kuin aiemmin, eli sitä ei ole korjattu. Aloitappa imukaulasta, jos se on ehjä ja tiivisteet kunnossa joka paikasta niin kannattaa melkein käydä jossain paikassa testaamassa vuotaako kampikammio. Tuo juttu ettei leivo ku käy rikkaalla on ihan vitun urpo edes ajatuksena, säädä se pyörä kunnolla. Se voi katos leipoa ihan vaan siksi että käy rikkaalla, liika 2-tahtiöljyn määräkin voi aiheuttaa kiinnileikkaamisen. Ai niin, itekkin pääsin melkein melkein 500km männänvaihdon jälkeen ennen kuin leikkas detsi kii.

Re: Derbi GPR 125

9.7.2012 22:33

_rieska_ kirjoitti:
jderb kirjoitti:ei kai niillä nyt enää osaa ja arpaa ku 250km toimi ku morsian kuitenkin .
Ai mitä, valittiko se koko ajan jostakin :lol: . Ei helvetissä mihkään kaasarin paskaisuuden piikkiin voi laittaa leipomista... Kerronpa nyt jotain omia kokemuksia: Detsissä oli säätöjen kanssa ongelmia ja sitten se leipas kiinni. Yläkerta auki ja huomasin et lohkossa joku kemiski patentti imuaukossa, siellä oli sitten reikä. Otti imuvuotoa sieltä, säätöihin ei saanut ja TULPPA OLI IHAN KARSTAINEN AINA, vaikka otti imuvuotoa. Uskallan väittää et vian aiheuttaja on sama kuin aiemmin, eli sitä ei ole korjattu. Aloitappa imukaulasta, jos se on ehjä ja tiivisteet kunnossa joka paikasta niin kannattaa melkein käydä jossain paikassa testaamassa vuotaako kampikammio. Tuo juttu ettei leivo ku käy rikkaalla on ihan vitun urpo edes ajatuksena, säädä se pyörä kunnolla. Se voi katos leipoa ihan vaan siksi että käy rikkaalla, liika 2-tahtiöljyn määräkin voi aiheuttaa kiinnileikkaamisen. Ai niin, itekkin pääsin melkein melkein 500km männänvaihdon jälkeen ennen kuin leikkas detsi kii.


No siis kokenut krossimies/moottorikoneistamon omistaja osasi sanoa, että kone ei ollut leiponut jäähdytyksen tai voitelun puutten vuoksi. Kyllä luotan hänen kymmenien vuoden kokemukseen 2-tahtivehkeistä. Hän siis sanoi että tommoset jälet tulee kun bensansyöttö loppuu kun seinään. Leipominenhan tapahtui syksynä isommalla tiellä, oli liian laihalla seos (kesäsäädöissä ensimmäisillä tosi kylmillä keleillä), ja yhtäkkiä vaan sit leipas kiinni. Mäntään sitten semmonen reilun sentin reikä tuli.

Mutta kuitenkin puheitten rohkaisemana oletin että se olis ollu tosiaan ton laihan seoksen ja ehkä pienen tukoksen aiheuttaman leipominen, joten putsailtiin vain kaasaria ja laitettiin rikkaammalle. Kyllä kai sen kaasarin paskaisuuden piikkin voi leipomisen laittaa jos bensansyöttö loppunut kun seinään, oli kuulemma jäljet sen mukaiset. Mutta en sitten tiedä, ei se nyt hirmu likanen ollut..

Rikkaalla käyminenhän ei nyt varsinaisesti tarkoita että siinä olisi sitä 2-tahtiöljyä niin vitusti, terminähän se ilmaisee bensa/ilmaseosta, josta tulee nää rikkaammalla/laihemmalla. Ja eipä kuulemma nuo rikki helposti mene liian rikkaista seoksista. Joo mutta jotain täntapaista nyt kaipailin, pitääpä alkaa tutkia.. Oisko lisää neuvoja ja vinkkejä?

Re: Derbi GPR 125

10.7.2012 2:50

Juhoqqeli kirjoitti:En oo menny säätämään ja tuli yllättäen ajon aikana

Veikkaisin et sul on kaasarissa paskaa,putsaa suuttimet ja kaikki kaasarista.Itellä oli just eile sama ongelma ja toimi heti kaasarin putsauksen jälkeen.

Re: Derbi GPR 125

10.7.2012 12:34

Mutta jos kaasarissa paskaa, niin eikös se tekis sitä myös kylmällä?
No eikai sitä voi muutaku putsaa se taas, on vaan niin vittumainen ottaa pois ja laittaa takas :D

Re: Derbi GPR 125

10.7.2012 18:50

ny alkoki kepardi oikuttelemaan, iha normaalissa ohitustilaanteessa alko kone surisemaan kaasun mukana kuin ampiainen, kone tuntuu toimivan muuten normaalisti, mutta surisee vaan kovasti, männänrenkaissa mahdollisesti vikaa vai missä voi olla? ääni tulee pyörän etuosasta ja suoraan kaasun määrään verrattavissa.

Re: Derbi GPR 125

10.7.2012 20:40

jderb kirjoitti:
_rieska_ kirjoitti:Rikkaalla käyminenhän ei nyt varsinaisesti tarkoita että siinä olisi sitä 2-tahtiöljyä niin vitusti, terminähän se ilmaisee bensa/ilmaseosta, josta tulee nää rikkaammalla/laihemmalla. Ja eipä kuulemma nuo rikki helposti mene liian rikkaista seoksista. Joo mutta jotain täntapaista nyt kaipailin, pitääpä alkaa tutkia..

En kyllä tietääkseni ole missään sekottanut öljyn määrää ja kaasarin säätöjä keskenään... Ei ne tosiaan kovin helposti rikkaalla käymisestä leivo mutta nythän vaan jeesustellaan ja mietitään missä vika vois olla.

Re: Derbi GPR 125

11.7.2012 14:43

Niin missä kohdin tuo Y.P.V.S sulakekotelo sijaitsee kun minulla se ei ainakaan ole penkin alla?!?

Re: Derbi GPR 125

11.7.2012 15:54

Valdo_the_noob. jos ääni on se mitä luulen se tulee männänrenkaista. mulla kuulu sellai jännä suriseva ääni ku oli männänrenkaat menny.

Dalhan. Yksi sulake on penkin alla mutta y.p.v.s sulake on tankin alla akun vieressä oikealla puolella siinä on 2 sulakelootaa vierekkäin

Re: Derbi GPR 125

11.7.2012 16:33

Minkä valmistajan on derbi gpr 4t moottori? ja onko ruisku vai kaasari? :roll:

Re: Derbi GPR 125

11.7.2012 22:18

Juhoqqeli kirjoitti:Mikä vois olla derbissä kun lämpimällä koneella alkaa buuaa, ja voi ajaa vaan pintakaasulla.
Kurkku on ehjä, pesin ilmanputsarin ja tulpan oon jo vaihtanu.

Noin, enään ei toimi kylmälläkään. Ehdotuksia mikä ois vikana?

yzäri kysy tuolta viewtopic.php?f=100&t=81701&start=15

Re: Derbi GPR 125

12.7.2012 16:41

nyt olis vähä kiirus saada tietää että mitkä kierteet on ps:ssä. Aattelin myös laittaa jonkun pipercrossin tai vastaavan, onko kellään kokemuksia??
Nyt on arrowin putki, sulake paikallaan ja kuri putsarista pois, minkä kokonen pääsuutin ja tyhj.suutin olis sellane mitä kannattaa ees kokeilla?? pyörä on nyt aivan päreinä ja olis kiire kasaamaan, enkä mistään löydä isompia suuttimia.. :lol:

Re: Derbi GPR 125

12.7.2012 18:48

morjes ! mikäköhän gepardissa voisi tällä kertaa olla, eli otin katteet pois ja pesin liuotin pesuaineella moottorin ja jokapuolelta ja katteet vaan kiinni ja nyt ei enää starttaa, kerran lupasi mutta siihen jäi heti alussa, imukaulasta kusee pikkasen joten olisko liuotin pesuainetta sitten päässyt sinne vai mikäköhän olisi ?