Mallikohtaista yleiskeskustelua kevytmoottoripyöriin liittyen, ei tekniikkakeskustelua!

Alueen säännöt

Ei tekniikkaan liittyvää keskustelua tälle alueelle!

Tekniikalle on oma alueensa.

20.7.2009 22:23

Mitäs kummaa... Säädin tänään sytytyksen täysin ohjekirjan antamaan ennakkoon, niin tarkkaan kuin vain pystyin. EI edes luvannut ja loppujen lopuksi vain ampui putkeen. No ei siinä mitään, laitoin sytytyksen niin aikaiselle kuin voi ja heti heräsi. Siitä kun säädin myöhäisemmälle, niin rupesi käynti huononemaan. Merkki mahdollisesta sähköviasta vai vaan jostain kumman syystä tykkää tuolla ennakolla pelata?

20.7.2009 22:29

vezcu kirjoitti:...Siitä kun säädin myöhäisemmälle, niin rupesi käynti huononemaan...

Onko vauhtarin kiila ehjä? Tuli mieleen, että jos vauhtari on päässyt kiertymään akselillaan.

21.7.2009 20:52

vezcun ongelmaan: Voiskohan siinä sytytyksen keskipakosäätimessä olla vikaa...?

22.7.2009 11:18

Käytin sylinterit ja männät koneistamolla jossa mittasivat niiden kunnon; olivat hyväkuntoiset ja kaipasivat niiden mukaan vain uudet männänrenkaat. Oikeanpuolimmaisessa sylnterissähän on melko syvät naarmutkin, oli männästä rengas poikki joka voinut aiheuttaa kyseiset naarmut. Rupesin kyselemään tossa männänrenkaita, soitin pari suomalaista kaveria läpi joilla niitä olisi voinut olla, noh kummallakaan ei ollut, mutta sanoivat että männänrenkaiden vaihto on riski siinä mielessä, että renkaita on ainakin kahta erillaista mallia, toisen mukaan kolmea. Tarvikemännissä on erilaiset, Japanilaisissa erilaiset ja joissain kolmansissa oli myös, joita kaveri ei muistanut. Kehottivatkin vaihtamaan kerralla männät, mutta 00.25mm ylikokoja niiltä ei löytynyt, kun taas toisella sattui olemaan hyllyssä 00.50mm Made In Japan männät. Nyt varmaankin männät häneltä ja kun ne on tullut, sylinterit koneistamolle. Näin ehkä helpoin tapa :)

Kytkinlevyt myös löytyis, jousista taas ei ollut varma. Kysyinkin jotta ajaako lisärikat asiansa, niin on hänkin kulma tehnyt aina vaan niin. Voisikohan uudemmissa malleissa olla kytkinjouset kuitenkin samanlaiset kuin B6 mallissa. Jos ottaisi riskin ja koittaisi.

Hyvällä tuurilla saan pyörän ajoon ennen koulujen alkua, meni taas koko kesäloma ettei kerennyt ajaa yhtään. Noh onneks tässä ei mitään lomaa ole ollutkaan!

E: Löytyikin kaverilta hyllystä uudet Made In Japan 00.25mm männät, joten viikonloppuna mahdollisesti honda jo ajoon! Tilasin myös CMSNL:stä kytkinlevyt, jouset, pari vilkun lasia ja vielä muutaman moottorin pultin...

Oli muuten nuo mun männät Taiwanilaista laatua, kysyin että tietääkö mitkä nää on kun männässä on merkintä "AP" ja sanoi heti että ovat taiwanilaiset.

22.7.2009 22:50

Keskipakosäätimen pitäisi olla kunnossa, ainakin sen tarkistin jo aikaisemmin. Pitääkin tarkistaa kaasarin säädöt uusiksi, molemmat puolet olivat nyt mustina. Tänään tappelin myös etujarrun kanssa, paloissa on reilusti pintaa ja hioin niista paskat pois, säädin jarrun yms. mutta silti jarruteho on kuin polkupyörässä :s Mitäs niistä kannattaisi tarkistaa?

24.7.2009 2:50

Etujarrusssa omassa oli ilmeisesti automaattisäädön takia aika hemmetin tarkkaa miten kireälle sen päällimmäisen kannen kiristi. Aavistuksen kun löysäsi niin pyörästähän löytyi jonkunlaiset jarrut mutta jos kiristi tiukalle tiivisteen kanssa niin ilmeisesti lukitsi koko systeemin ja käytännössä etujarrua ei ollut. Säädin tuota aikani mutta kyllästyin ja nakkasin tuon nestejarrun (ks.gallerian puolelta kuvat)...

Tuo siis tietenkin olettaen että sinulla oli se vaijerilla ja levyllä oleva etujarru. Veikkaan että että vika liittyy jotenkin tuohon temppuilevaan automaattikiristimeen, joko ei kiristä tarpeeksi tai laahaa, kummassakaan tapauksessa jarru ei ottanut kunnolla. Ja kun sen joskus sai toimimaan niin jossain välissä tuo automaattikiristin klikkasi säätäen jarrun taas pieleen ja hävittäen sen. Myös tuo kannen kireys ja välissä olevan tiivisteen paksuus vaikutti todella huomattavasti. Kokeile varsin pyöritellä tuota automaattikiristintä "nollille" ja lähde jarrukahvaa painelemalla ottamaan löysiä poies pyörää liikutellen ja jarrun tehoa kokeillen. Jos jossain välissä tuntuu melko napakat jarrut mutta kiristin kiristää vielä sen jälkeen pari naksua niin ongelma melko varmasti siinä...



Nakataan tuohon oman pyörän käyntiongelmiin vielä yksi mielenkiintoinen piirre... Kierrokset jumittavat joskus reiluun 3000rpm, strobolla sytytystä katsoessa näyttää olevan aina juuri siinä mailla kun keskipakosäätimen pitäisi tippua pienemmälle ennakolle. Tuo siis "jumiutuu" niin ettei säädin palaa perusennakolle vaan pysyttelee suurella ennakolla, heti kun kierrokset jostain syystä käyvät sen verta alhaalla että että säädin palaa perusennakolle niin kierrokset laskevat normaalisti tyhjäkäynnille...

Työn alla ollut tuo kärjetön sytytys kyllä jo tovin mutta meinaa muut projektit syödä liikaa aikaa :paha:

24.7.2009 9:48

Nyt alkaa pikkuhiljaa valjeta noiden ongelmien lähde, vasemmanpuolen sytytyspuola on viallinen ainakin mittauksien perusteella. Onko kellään myydä ylimääräistä?

25.7.2009 18:33

Kiitos mopo-sport; lähetitte nelisylinterisen 350 cb:n tiivisteet! Eli eipäs tänä viikonloppuna vielä konetta saatukkaan kasaan eikä vielä saada alkuviikostakaan, kun pitää vielä oottaa uusia tiivisteitä! Tuli huomattua vähän myöhässä että ovat väärät, kun repäsin paketin auki näin että nelisylinterisen tiivisteet ja kirosin :)

Uudet Made In Japan männäthän tulivat eilen. Näyttäävät laadukkailta ja sitä ne varmasti ovatkin! Lakin pinnan viimeistely tosin olisi voinut olla parempikin, aika karkean nauhahiomakoneen jälki kun oli niissä. No, hioin lakit itse ja kiillotin lopuksi.

25.7.2009 22:22

Hei mistäs kannattais lähtä hakemaan katkojia ja konkkaa T-malliin?

28.7.2009 22:19

Tänään postilaatikosta löytyi uusi sytytyspuola, ruuvaan sen vielä tänään kiinni ja huomenna töiden jälkeen testiin. Toivottavasti vika löytyy siitä.

29.7.2009 16:35

Tänään puolestaan mun sohvalle ilmestyi: kytkinlevyt, kytkinjouset, alkuperäispultteja ja vilkun lasit. Illalla konetta kasaamaan. Kannen vielä puran atomeiks, kiillotean venttiilit ja palotilat.

Huomenna pitäskin olla pyörän ajokunnossa ja pääsee uusia mäntiä sisäänajamaan! Eikä kytkimenkään pitäisi luistaa.

1.8.2009 0:24

Nyt on kytkinpuoli kasassa, huomenna alkaa kannen purkaminen ja sen kunnostus/läpikäynti, männät ja sylinterin voi kanssa iskee jo kiinni. Uudet öljytkin kävin moottoriin ostamassa ja myös keulaan, eli tarkotus olisi viikonlopun aikana saada vähän niinkuin ajoon jo pyörä ja ensiviikolla lähtee pientä matkaa tekemään kun lomaa on pariviikkoa :P

1.8.2009 12:20

Ruuvatkaa nyt jo hei loputkin kärjettömät sytyt noihin ;).

Itsekin olen saanut jopa työstetyksi loppuun tuon kannen hondasta, ja moottori olis nytte sitte kasassa. Seuraavaksi pitäs varmaan startti ja sähköt heittää koneeseen kiinni jotta sen saa tempasta runkoon, ja sen jälkeen alkaakin uuden johtosarjan suunnittelu ja valmistus.

2.8.2009 17:17

Tulipas viimein vaihdettua männät koneeseen ja laitettua renkaatkin nyt oikeinpäin. Lopputulos oli vakuuttava, konehan vetää niin pirun iloisesti. Mutta ainoana ongelmana on sytytys, joka syystä tai toisesta pätkii, säätämällä pääsee taas vähän aikaa mutta pätkiminen aina palaa. Uskoisin että kärjettömällä sytytyksellä saisi tämänkin ongelman korjattua, nyt pitäisi vain löytää TD:n sähköt ja keksiä miten ne saisi kiinni.
Mutta Tume jos sulla olis kerran sähköt irti, et viitsisi ottaa hieman kuvia? Auttaisi vähän hahmottamaan projektia.

2.8.2009 20:24

Kumma kun muilla alkuperäinen kärjellinen sytytys reistaa, kun taas mulla ei ole yhtään mitään ongelmia sytytyksen kanssa. Onko sitten uudemmassa mallissa huonompi sytytys vai eivätkö kaikki osaa vaan laittaa sytytystä kuntoon, epäilen jälkimmäistä. Kyllä kaikki kärjettömät sytytykset tähän mennessä on saatu toimimaan hyvin jotka on ensiasennuksena pyörässä olleetkin.