Mallikohtaista yleiskeskustelua kevytmoottoripyöriin liittyen, ei tekniikkakeskustelua!

Alueen säännöt

Ei tekniikkaan liittyvää keskustelua tälle alueelle!

Tekniikalle on oma alueensa.

Aprilia MX 125

7.2.2012 20:47

Vanhat viestit: viewtopic.php?f=100&t=80017
Muista lukea myös tietopankki: http://www.motot.net/wiki/Aprilia_MX

Erska kirjoitti:Aprilia MX 125 Kuristukset

Aprilia Mx on kuristettu suunnilleen samaan tapaan mitä muut Rotax 122 moottorilla olevat Apriliat.

Pakoputki:
Eli Pakoputkessa on kuristin+katallysaattori jonka pois otto vaatii putken avauksen.Arrow:n tehoputkia saa Mx:sään Nakkilan pyörästä ja Moposta( http://www.npm.fi ). Myöskin Gianellin ja Jolly Moton(RX125) putkia on saatavana.Gianellia myy Moposport ja Jollymotoa taas ulkomaalainen sivusto 50cc.nl/jollymoto.nl .

R.A.V.E:
Pakoputken lisäksi myös liikkuvan pakoaukonsäätimen(R.A.V.E) laipan tilalle on laitettu kiinteä laippa joka ei nouse ylös ja tietenkin samalla kuristaa.
Tätä laippaa voi lyhentää sen 7mm,jolloin se ei enää kurista, mutta alavääntöä ei ole ollenkaan,pyörää on vieläkin hirveämpi ajaa kuin tehoputkella varustettua enduromopoa.Huipputehot löytyy kun vääntää kahvan pohjaan.Alaväännön puute rupeaa hermostuttamaan pikkuhiljaa jos ei väännä urku auki kokoajan.Raven voi ostaa Nakkilan Pyörästä Ja Moposta.
Rave siis toimii sähköisesti mutta mitä se tekee? Rave on siis pakoaukonsäädin,pakoaukonsäätimet tuovat alavääntöä,ravessa on sähköinen ohjainyksikkö joka antaa käskyn 7800rpm solenoidille vetää vaijeri kireälle/ylös,vaijerin toisessa päässä on laippa joka nousee ylös avaten koko pakoaukon.Tämä "liikkuva laippa" taas toimii niin että tukkii puolet pakoaukon koosta muuttaen moottorinajoituksia niin että alavääntöäkin löytyy.Tämä siis tapahtuu ennen 7800rpm tapahtuvaa raven toimintaa.
Ravelle löytyy liittimet valmiiksi pyörästä joten sen saa suoraan kiinni.Raveja löytyy myös käytettynä jolloin hinta on noin puolet pienempi.

Joten rave kannataa ostaa suoraan ettei tarvitse tuhota alkuperäisosia,jos pyörän joutuu vaikka joskus katsastamaan.

Pakoaukon ja putken lisäksi vielä on kaksi kuristettua paikkaa:

Ilmanputsari:
Ilmanputsarin päällä olevasta "imuilmanvaimentimesta" toinen putki on tukittu,uusi täytyy siis ostaa ellei yritä räpeltää vanhaa pilalle,toinen vaihtoehto on ottaa koko hässäkkä pois putsarin päältä jolloin äänetkin samalla kasvaa.

Cdi-poksi:
Viimeinen kuristettu paikka sijaitsee
Cdi-poksin sisällä,siellä on pakokaasumittauksien takia laitettu "hyppylanka".Tämän taas huomaa 5000-6000rpm tehovajeena,tämä kuristus on yksinkertainen poistettava,penkki vaan pois ja mattopuukolla pieni kolo alas keskelle yksikön takaseinään ja katkaisee noin sentin palan lankaa pois ja tukkii/täyttää kolon operaation jälkeen.Tässä vielä kuvalliset ohjeet hyppylangan poistoon.

Kaasuttimen säätö ym.

Ja näiden kuristusten poistotoimien jälkeen pitää tietenkin säätää moottori toimimaan oikein näillä asetuksilla jottei pääse leikkaamaan kiinni.


Kaasuttimeen(Dell'Orto PHBH 28RD) täytyy vaihtaa pääsuutin ja tyhjäkäyntisuutin.Kukaan ei periaatteessa pysty sanomaan sinulle uusia säätöjä koska jokainen laite on yksilö,mutta pääsuuttimeksi kannattaa kokeilla aluksi 125-130 numeroista ja tyhjäkäyntisuuttimeksi 70,tyhjäkäyntisuutin vaatii uuden suutinputken.

Myös sytytystulppa vaatii vaihtoa koska on liian lämmin, oikea tulppa on vastaava kuin vakio,mutta 10 lämpöarvoltaan,eli 2 numeroa kylmempi.
Näiden toimenpiteiden lisäksi kannattaa myös tarkistaa että onko öljypumppu säädetty tehtaalla oikein.
Öljypumppu sijaitsee takaapäin katsoen vasemmalla puolella moottoria,pakoputken alla siinä pienessä luukussa,luukun taakse menee vaijeri joka liikuttaa öljypumpun mekanismiä,säädä kopan vieressä olevasta mutterista niin että kun kaasuun ei kosketa pumpun viivat ovat kohdakkain,tämä on se yleinen vakioasetus.

Tämä on se perusasetus pumpulle jota voidaan käyttää myös seuraavaan aiheeseen mentäessä eli:

Virittäminen

Jos joillekkin ei täystehopyörän tehot riittäneet niin siinä tapauksessa voidaan vielä vähän kutittaa irti lisää tehoa.

Isompi kaasutin:
Ensimmäinen oikea viritys kannattaa aloittaa kaasuttimesta,nimittäin Aprilialla on takavuosina ollut tehtaalta tullessa pyörät kuristamattomia ja lisäksi niissä on ollut Dell'Orto VHSB 34mm kaasutin.
Kaasutin sopii pyörään suoraan kunhan ostaa Rx125 myytävän alkuperäis-imukaulan jonka saa Nakkilan Pyörästä Ja Moposta. . Samoin kaasuttimen saa Nakkilasta,tosin myyjät ovat sanoneet että kaasuttimen valmistus olisi lopetettu. Ei se sinäänsä maailmaa kaada koska tuota kaasutinta löytyy helposti käytettynä.
Tämän kaasuttimen kanssa kun hakee säätöjä kannattaa täyseho-osien kanssa lähteä vakiosäädöistä mitä kaasutin antaa. Eli pääsuutin 148,tyhjäkäynti 36 ja neula keskimmäisessä kolossa.Ilmaruuvin perusasetuksena voidaan pitää 1½ kierrosta auki.

Isomman sylinterin(polini 154) säätämisen kanssa kannattaa lähteä 180 pääsuuttimella,40 tyhjäkäyntisuuttimella ja K21 Neulalla sokka ylimmässä kolossa. Nämä säädöt toimivat minulla ainakin erittäin hyvin!

Sylinteri:
Rotax 122 moottoriin saa varmasti ainakin yhtä isompaa sylinteriä alkuperäisten tilalle ja se on Polini 154cc viritys-sylinteri.Tämä sopii myös mukavasti korvaamaan MAHDOLLISESTI alkuperäistä hajonnutta sylinteriä.
Tämä sylinteri on vakion kaltainen,mutta toki pieniä eroja löytyy.Esim ikkunamäntä.

Itse kyseisellä sylinterillä ajavana voin mainita että pyörän luonne muuttuu paljon,alaväännöt lähes tuplaantuu ja huipputehotkin kasvavat pari hevosella.Vertaa: Vakiosylinteri 34mm kaasuttimella täystehona ~34hv(Gilardoni 1 alkuperäis-sylinterillä).
154cc polini ~37hv(näin luki polinin lapussa).

Tehot ovat siis suuntaa antavia jotka voivat olla hyvinkin erillaisia,riippuen säätäjästä.

Yleistä:

Mittari:
Mx:sässä on digitaalinen mittari jossa on muunmuassa nopeusmittari,matkamittari,huoltotarpeen ilmaisin-toiminto jne.

Yleinen pulmatilanne syntyy kun pyörän mukana ei ole tullut ohjeita tai ei ymmärrä niitä. Kun mittariin täytyisi syöttää renkaan ympärysmitta,täytyy rengas mitata,hyväksi tavaksi on todettu mittanauhan vetäminen renkaan ympäri.Jos ei tuota pysty/jaksa tehdä niin sinne voi syöttää lähelle osuvan perusarvon 1822.

Ketjut ja Rattaat
Useimmissa moottoripyörissä on ketjuveto,lähes jokainen sen ainakin tietää,myöskin sen että niitä kuuluu kiristää ja rasvata tietyn väliajoin jottei ne kuluisi heti loppuun tai tökkisi.

Mutta ratastus,se on taas hieman eri asia,monet yllättyvät kun kuulevat että ihmiset on ostanut pienempiä eturattaita pyörään,isommalla eturattaalla huiputhan nousee,TEORIASSA!Nimittäin tässä pyörässä on vakiovälitykset niin raskaat(16/45) että täystehona ja jopa polinilla hyytyy tietyissä paikoissa. Joten on viisasta tiputtaa ainakin yhdellä pykälällä eturatasta täysitehoisena,jos painat yli 90kg,olisi ehkä järkevää tiputtaa vielä yksi piikki,eli 14piikkiseen eturattaaseen. Polinin sylinterillä voi huoletta ajaa 15 piikkisellä eturattaalla.

Huipuista ei tarvitse huolehtia,nimittäin pieni pudotus ei haittaa niitä koska pyörä jaksaa nyt kiertää pidemmälle.

Yleinen säätäminen:

Pyöriähän muokataan aina oman mielen/tarpeiden mukaan.Ja kyllähän tässäkin pyörässä löytyy sitä.

Ehkä yleisin säädettävä kohde lienee takaiskunvaimennin,jousta voi säätää jousen yläpuolella olevasta mutterista,kun kiristät,jousi kiristyy.Vakiona jousi soveltuu hyvin noin 75kiloiselle kuskille.

Kannattaa myös oman tarpeen mukaan lisätä/vähentää rengaspaineita,jos sinulla on kyytiläinen täytyy jousen olla toden-näköisesti kireimmällä ja rengaspaineiden normaalia korkeammat.

Kannattaa myös tarkistaa ettei sinun takakatteittesi pikakiinnitys-klipsut ole löysällä,on hyvin ikävää kun takakatteet tippuvat 120km/h:sta ja raapivat pitkin katua.

Tekniset Tiedot:



Moottori
Yksisylinterinen, kaksi-tahti, neste jäähdytetty. Läppäohjaus sylinterissä. Tasapainoakseli.

Polttoaine
Lyijytön.

Poraus ja isku
54 x 54.6 mm.

Kuutiot
124 cc

Puristus-suhde
12:1

Kaasutin
Dell’Orto PHBH 28 RD carburettor

Sytytys
Elektronien kapasitiivisella purkauksella.

Käynnistys
Polku

Vaihtovirtalaturi
12V – 85 W

Voitelu
Tuorevoitelu

Vaihdelaatikko
6 vaihteinen.

Kytkin
Monilevy öljykylvyssä.

Toisioveto
Ketju.

Runko
Putkirunko kehdolla, valmistettu korkeatasoisesta teräksestä.

Etujousitus
40 mm upside-down haarukka, joustovara 260 mm.

Takajousitus
Alumiininen takahaarukka, mono takajousi lisäkaasusäiliöllä, joustovara 280mm

Jarrut
Etu.: 320 mm levy kelluvalla kaksimäntäisellä satulalla
Taka: 220 mm levy, kelluvalla yksimäntäisellä satulalla.

Vanteet
Alumiinia, etu: 3.00" x 17”; taka: 4.25" x 17” Rengas edessä: 110/70 x 17"; Takana: 150/60 x 17"

Mitat
Pituus: 2180 mm
Maksimikorkeus tangosta: 880 mm (930 peilistä).
Maksimikorkeus: 1205 mm
Istuinkorkeus: 890 mm
Maavara: 290 mm
Akseliväli 1500 mm
Kuivapaino ~115kg

Tankin koko
11 litraa (1.5 litre vara)

Pakoputkisto
Häiriösäteilty Euro 2

Jalka
Sivujalka
Värit:
Matrix musta

Jos joku vielä jäi epäselväksi niin kysy ihmeessä tässä topikissa.

ps:Tekniset tiedot suomensin vapaasti Aprilian sivuilta.

-Erska

Re: Aprilia MX 125

7.2.2012 20:55

Onkos joku testannu, että onko eroo ajo-ominaisuuksissa renkaan koolla? Pitäs päättää 110/70 ja 120/60 gummien välillä ;) ja tietenkin EKA :D
Edit: 160 levee takanen varmaan mahtuu?

Re: Aprilia MX 125

7.2.2012 21:55

Rajis- kirjoitti:Onkos joku testannu, että onko eroo ajo-ominaisuuksissa renkaan koolla? Pitäs päättää 110/70 ja 120/60 gummien välillä ;) ja tietenkin EKA :D
Edit: 160 levee takanen varmaan mahtuu?

jotenkin tuntuu että on huonompi kääntyä. mutta siihen tottuu sitten ajan myötä :D

Re: Aprilia MX 125

8.2.2012 17:46

Tilasin tosa puoltoista viikkoa sitten pjme:ltä paketin eikä oo kuulunu mitään, ei edes s-postiin ole tullu mitään? Kaua yleensä pjme toimitus o kestäny? :)

Re: Aprilia MX 125

8.2.2012 19:29

Noniin, nyt on tällänen tallissa! Ihan kivaltahan tuo tuntu:p
E: Ja jos jollain takakate paria ylimääräisenä, tai vaikka koko katesarjaa, niin saa ilmotella:p

Re: Aprilia MX 125

8.2.2012 22:18

Mitäs, kukas Kajaaniin Mäxän tuonu? :D Siellä ei oikein montaa näy. :D

Itte tilasin joskus viime kesänä PJME:ltä torstaina RAVE:n osia ja tiistaina tuli lappu, että postista noudettavissa. Vai tulikoha laatikkoon. :D

Re: Aprilia MX 125

8.2.2012 22:31

kivikk0 kirjoitti:Noniin, nyt on tällänen tallissa! Ihan kivaltahan tuo tuntu:p
E: Ja jos jollain takakate paria ylimääräisenä, tai vaikka koko katesarjaa, niin saa ilmotella:p


Mulla ois ylimääränen oikeanpuoleinen takakate : )

Re: Aprilia MX 125

8.2.2012 22:39

Jupezki kirjoitti:Mitäs, kukas Kajaaniin Mäxän tuonu? :D Siellä ei oikein montaa näy. :D

Itte tilasin joskus viime kesänä PJME:ltä torstaina RAVE:n osia ja tiistaina tuli lappu, että postista noudettavissa. Vai tulikoha laatikkoon. :D


Ymmärsinkö nyt oikei et meni puol vuotta toimituksessa? :lol:

Re: Aprilia MX 125

8.2.2012 22:41

kaverit tilas pjme ltä tulppia ja raven vaijerin nii ei tullu ko 1 tulppa ja sitte se raven vaippa tai se kotelo vaikka ei ees sitä tilannu :lol: toimitus oli kuiteski varmaa noin 2 viikkoo

Re: Aprilia MX 125

8.2.2012 23:27

Jupezki kirjoitti:Mitäs, kukas Kajaaniin Mäxän tuonu? :D Siellä ei oikein montaa näy. :D

Ihan täältä Kajaanista tämä on ostettu. : D

Re: Aprilia MX 125

8.2.2012 23:29

Nyt tuli kyllä semmonen kutina, että ton sun pyörän edellinenki omistaja on pyöriny tällä foorumilla? :)

Re: Aprilia MX 125

8.2.2012 23:55

Piti ihan tarkistaa ettei minun vanha mäxä oo sinulle kulkeutunu, kun sen aikoinani sinne kajaaniin möin, mutta ei kumminkaa :D Tuntuu että siellä kajaanissa noita mäxiä on suunnilleen joka nurkalla :lol:

Re: Aprilia MX 125

9.2.2012 0:06

Oiskohan joku neljä mäxää täällä? Ei mitään tietoa, että onko entinen omistaja foorumilla.

Re: Aprilia MX 125

11.2.2012 13:51

No nyt on pari kuvaa mäxästä.

Mikähän voisi olla, kun takavalo ei pala? Jarruvalo kyllä toimii. Akun otin nyt sisälle latautumaan. Pitää katsoa hyödyttääkö mitään.

E: Pitääkö sulakkeiden mennä perästä katsottuna silleen, että 7,5 15 20?

Re: Aprilia MX 125

11.2.2012 16:51

Ei oo vielä kuulunu mitään pjme:n tilauksesta menny jo kaks viikkoa..

Galleriassa pari uutta kuvaa :)