specialisti kirjoitti:Kyllä tuo sun nykynen RD on ainakin lähelle sitä! ;
Samaa miltä. RMK:n pyörä on kyllä hienossa kunnossa. Omaa en ole ainakaan vielä ajatellut laittaa aivan tehtaan kuosiin. Pääpiirteittäin se on alkuperäisenä pysynyt, mutta on tuo nykyinen etujarru sen verran loistava, että alkuperäiseen ei oikein tee mieli siirtyä. Alkuperäiset osat on kyllä tietenkin tallessa.
Se on harmi, että näitä ei kunnolla osata vielä arvostaa. Yleensähän meidän leveysasteilla tapahtuu siten, että kun jotain pyörää on jäljellä enää muutama kappale, joku innostuu vasta sitten laittamaan sen alkuperäiseen kuntoon, joka on erittäin vaikeaa. Nykyhetkikin alkaa olla jo sellainen, että jokaista tarvittavaa uutta osaa ei voi tuosta noin vain laittaa tilaukseen. Siis tarvikeosaa.
RD:ssä on vielä sekin, että se on kyllä selkeä klassikko. Viimeksi, kun RD:llä olin Forssan pick-nickissä kuulin kolmen sanovan jälkikasvulle/vaimolle RD:n nähtyään, että "mullakin on ollut tollanen". Kyseessä siis oli kolme- neljäkymppisiä perheenisiä. Nuokin mahtuu siihen 10min. sisään, kun siinä kotiinlähtöä tein.
Jotkut pyörät ja varsinkin autot ovat vaan kyllä sellaisia, että niistä ei koskaan tule klassikoita. Vaikea kuvitella, että joku joskus alkaisi entisöimään esim. -85 mallista Nissan Cherryä
.. Mutta,. mutta RD.. Pyörä on monelle nykyperheenisälle hyvinkin tuttu ja veikkaisin, että valtaosalle varsin lämpimät ovat myös muistot siitä. RD oli tullessaan jotain, mitä nämä nykyiset perheenisät kuolasivat nuorina. Kuten noista vanhoista testeistä on havaittavissa kevaririntama uudistui todella paljon Yamahan esiteltyä RD125LC:n. Nykyisenkin mittapuun mukaan se on jopa suhteellisen suorituskykyinen ja varsin luotettavakin. Kaikkien näiden vuosien jälkeenkin. Tietty osia hajoaa myös RD:stä, mutta katsokaapa hiukan tarkemmin ja laajemmalla silmällä noita mototin gallerioita. Kaiken maailman derbit ja darbit (
ja mitä hittoja näitä onkaan) tuntuu olevan koneremontissa yhtenään.
Millainenkohan maailma olisi jos Yamaha ei olisi päättänyt koskaan tehdä RD:tä. Uskoisin, että 1-sylinterinen ja nestejäähdytetty moottori olisi kevareihin kyllä joka tapauksessa ennen pitkää tullut, mutta mitähän se olisi vaikuttanut, jos se olisi tullut 10 vuotta myöhemmin tai jonkun muun valmistajan toimesta. .. Tai vielä surullisempi näkymä: A1 tehorajoitukset olisi astuneet voimaan jo siinä vaiheessa, kun ensimmäisenä kevarina jossain mallissa olisi ollut 15hv.
Nykyisellään uusiin kevareihin ei enää taiota kourakaupalla tehoa, niin näitä 80 luvun ja 90 luvun alkupään vanhoja täystehoja voisi verrata vanhaan B-sarjan ralliautoon. 80 ja vielä osin 90 luvulla tehtailla oli kilpailu kuka siihen piikkiin eniten leipoo tehoa luotettavuuden vielä pysyessä jotakuinkin hyväksyttävänä. Italopiikeissähän pääsivät sinne 35-36 todellisten hevosten paikkeille, joten vertaus vanhaan B-sarjan ralliautoon on aika osuva. RD vain edustaa sen sarjan teholtaan kevyempää, mutta luotettavampaa puolta. Silläkin osin vertaus B-sarjalaisiin autoihin onnistuu, että esim niiden ajo-ominaisuudet ei ehkä ihan kattaneet täysin B-ryhmän valtavia moottoritehoja.
(
Jotain 600-700hvhan niissä B-ryhmän soraohjuksissa suurimmillaan oli (Nykyisellään mennään pienemmillä tehoilla osin jopa lujempaa, mutta lähes ainoastaan parantuneiden ajo-ominaisuuksien johdosta. Enää ne autot ei ole vikuroivia hevosvoimahirmuja, eikä pisimmät ilmalennot hyppyreissä ole enää 30 metrisiä, jossa luonnollisesti autoa on mahdotonta ohjatakin. Ko. aikakauden kuskit oli todellisia kuskeja. Monestakin syystä..))
Nykymittapuun mukaan RD:n alkuperäiset jarrut on samaten hivenen alimitoitettu laitteen suorituskyvylle. Monessa nykymopossakin on jopa tehokkaammat. .. Josta pääsemmekin aasinsiltana siihen, että viranomaisethan perustelevat mopon lainmääräämää "kattonopeutta" mm. siten, että sen jarrut ei riitä jos mopon sallittu laillinen maksiminopeus nostettaisiin 60km/h. - Mun 125 kelaa mittariin 140km/h ja tankilla maaten huudattamalla saa enemmänkin, mutta sen jarrut häviää nykymopoille. Sillä saa silti ajaa laillisesti sataa sadan rajoituksella, mutta paremmat jarrut omaavalla mopolla ei saa ajaa kuuttakymppiä.. Taitaa päättäjien kokemukset mopon jarruista rajoittua sinne 60 luvun pappatuntureihin.
Sorry ot, mutta tässä viettelen pois vuoden aikana kertyneitä lomia (
en ole edes kesälomia pitänyt), joten ylimääräistä aikaa nyt on ja nyt taas tuntuisi näemmä tulevan tuota tarinaa näppäimistön täydeltä.. Vaikka mitään oikeaa asiaa ei tähän pakinointiini nyt tulisikaan
Edit: Tuossapa ajankuluksenne katseltavaa noista vanhoista B-sarjalaisita. Dokumentti on 7:ssä osassa, mutta linkitän vain ekan osan tänne -
http://www.youtube.com/watch?v=hv5Jto1Zdd4